Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Formy placówki wsparcia dziennego. Komentarz do ustawy

Formy placówki wsparcia dziennego. Komentarz do ustawy fotolia.pl

Komentarz do ustawy o wspierniu rodziny i systemie pieczy zastępczej art. 24

„Art. 24. 1. Placówka wsparcia dziennego może być prowadzona w formie:

1) opiekuńczej, w tym kół zainteresowań, świetlic, klubów i ognisk wychowawczych;
2) specjalistycznej;
3) pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę.
2. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie opiekuńczej zapewnia dziecku:
1) opiekę i wychowanie; 
2) pomoc w nauce; 
3) organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań. 
3. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie specjalistycznej w szczególności:
1) organizuje zajęcia socjoterapeutyczne, terapeutyczne, korekcyjne, kompensacyjne oraz logopedyczne; 
2) realizuje indywidualny program korekcyjny, program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w szczególności terapię pedagogiczną, psychologiczną i socjoterapię. 
4. Placówka wsparcia dziennego prowadzona w formie pracy podwórkowej realizuje działania animacyjne i socjoterapeutyczne. 
5. Placówka wsparcia dziennego może być prowadzona w połączonych formach, o których mowa w ust. 1.”

Placówka wsparcia dziennego może być prowadzona w trzech formach: opiekuńczej, specjalistycznej oraz pracy podwórkowej. Placówki prowadzone w formie opiekuńczej mają na celu wsparcie rodziców w zapewnieniu opieki na dziećmi oraz mogą służyć wsparciu działań edukacyjnych.

Placówka prowadzona w formie specjalistycznej ma za zadania wspierać dzieci w ich rozwoju fizycznym, psychologicznym oraz wspomagać dziecko i jego rodzinę w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych. Praca podwórkowa z prawnego punktu widzenia jest nową formą, w praktyce taka forma pracy z dziećmi i młodzieżą funkcjonuje od wielu lat. Idea prowadzenia pracy z dziećmi w tej formie polega na kierowaniu działań animacyjnych, socjoterapeutycznych, edukacyjnych czy sportowych do dzieci spędzających swój wolny czas na ulicach.

Ustawodawca zdecydował się na unormowanie działania placówek w takiej formie głównie w kierunku zbliżenia wymagań i warunków prowadzenia działalności do tradycyjnych placówek wsparcia dziennego. Wyjątkiem jest brak wymogu posiadania lokalu, w którym palcówka ma być prowadzona (art. 19 ust. 2 ustawy). Wydaje się również, że do placówki wsparcia dziennego prowadzonej wyłącznie w formie pracy podwórkowej, z uwagi na charakter pracy, nie będą mogły być przymusowo kierowane dzieci na podstawie orzeczenia sądu. Również z uwagi na charakter pracy, w przypadku pracy podwórkowej,  w praktyce nie będzie możliwe kontrolowanie wymogu dotyczącego maksymalnej liczby dzieci przypadającej na jednego opiekuna.

Wt., 31 Lp. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel