Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Adam Krzywoń zwrócił się do Minister Edukacji Narodowej z pytaniem o przeciwdziałanie przemocy stosowanej wobec uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niejednokrotnie w szkołach i placówkach oświatowych nie ma bowiem wypracowanych standardów ochrony małoletnich dotyczących takich dzieci.
Wystąpienie zastępcy RPO wynika ze zgłaszanych przez reprezentantów strony społecznej przypadków krzywdzenia uczniów z niepełnosprawnościami przez ich rówieśników. Niezrozumienie, problemu z komunikacją oraz sama "odmienność" takich dzieci, bywa czynnikiem prowadzącym do kumulacji negatywnych emocji. Właśnie z tego powodu tak bardzo potrzebne są jasne standardy postępowania dotyczące ochrony takich uczniów. Ogólne standardy ochrony małoletnich, to bowiem w tym przypadku zbyt mało. Termin wprowadzenia takich ogólnych rozwiązań, wskazanych w art. 22b i 22c ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, upłynął w sierpniu 2024 r. Teoretycznie, w standardach uwzględnia się sytuację dzieci z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami.
Pytanie wiąże się jednak z praktycznym wdrażaniem i stosowaniem takiej szczególnej postaci wspomnianych standardów. Zgłaszane niepokojące sytuacje wzbudzają wątpliwości dotyczące dostosowania standardów ochrony do potrzeb i sytuacji konkretnych placówek oraz ujmowania w nich wprost szczególnej sytuacji dzieci niepełnosprawnych, zwłaszcza w kontekście procedur zapobiegania przemocy w środowisku szkolnym oraz reagowania na przypadki jej występowania. Ponadto, Adam Krzywoń zwrócił się o informacje w przedmiocie upowszechniania przez resort edukacji wytycznych opracowanych w Zespole ds. Ochrony Małoletnich, a także oferowania konsultacji i szkoleń dotyczących tego zagadnienia.
Źródło: RPO