Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wydało rozporządzenie upraszczające procedurę wnioskowania o pomoc doraźną po powodzi. Zarówno zasiłek powodziowy (2 tys. zł), jak i zasiłek z pomocy społecznej (8 tys. zł) można uzyskać poprzez złożenie wniosków podczas jednego kontaktu z pracownikiem socjalnym, ośrodkiem pomocy społecznej lub urzędem gminy. Każdy z zasiłków może zostać przyznany na rodzinę lub osobę samotnie gospodarującą. MRPiPS wspólnie z MSWiA wydało także rekomendacje w sprawie obsługi obywatela poszkodowanego w wyniku powodzi.
"Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wspólnie rekomendują, aby:
- w zakresie przyjmowania wniosków o zasiłki, do których uprawnione są osoby poszkodowane w powodzi, umożliwić tym osobom jednoczesne składanie niezbędnych wniosków (tzw. zasada „jednego okienka”);
- stosować uproszczone procedury ustalania danych osoby poszkodowanej w powodzi oraz gromadzić wyłącznie niezbędne informacje, potrzebne do określenia potrzeb osoby uprawnionej do skorzystania z pomocy;
- korzystać z możliwości ustalania tych, wyłącznie niezbędnych, informacji na podstawie oświadczeń osób poszkodowanych, bez konieczności pozyskiwania pisemnych zaświadczeń, dokumentów czy potwierdzeń. Możliwość taka jest określona w §10 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 893);
- podczas wypełniania formularza zawartego w załączniku nr 1 część VII do Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dn. 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz. U. z 2021r. poz. 893) wypełniać wyłącznie następujące pola formularza:
- dane osoby, z którą przeprowadzono wywiad, punkty od 1 do 6 formularza;
- straty poniesione w wyniku sytuacji kryzysowej występującej na skalę masową, a także klęski żywiołowej. Pozostałych pól nie wypełnia się.
- działania zmierzające do udzielenia przysługującej poszkodowanym w powodzi pomocy podejmować w sposób niezwłoczny, adekwatny do pilnych i znacznych potrzeb osób, które ze względu na klęskę żywiołową znalazły się w trudnej sytuacji".
W załączeniu Rekomendacje w sprawie obsługi obywatela poszkodowanego w wyniku powodzi.
Źródło: MRPiPS