Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Dodatki osłonowe – nowe zadanie dla gmin

Dodatki osłonowe – nowe zadanie dla gmin fotolia.pl

Gminy zajmą się przyznawaniem i wypłatą dodatków osłonowych, które mają zmniejszyć skutki wzrostu kosztów zakupu energii. Na czas wypłaty dodatków będzie zawieszona wypłata dodatków energetycznych.

Ustawa została przyjęta 17 grudnia 2021 r. Teraz na rozpatrzenie przez Sejm mają jeszcze poczekać poprawki Senatu.

Dodatek osłonowy ma przysługiwać osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych nie przekracza kwoty 2100 zł oraz osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę. W przypadku przekroczenia kryterium ma obowiązywać zasada złotówka za złotówkę.

Na czas wypłaty dodatku osłonowego tj. na 2022 r. zawiesza się wypłatę dodatków energetycznych, ponieważ dodatki osłonowe w szerszym zakresie i w sposób kompleksowy niż obecne rozwiązania wspomogą odbiorców wrażliwych energii elektrycznej, którym przysługiwał dodatek energetyczny.

Dodatek osłonowy ma wynosić rocznie:

  1. 400 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  2. 600 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  3. 850 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  4. 1150 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Dodatek osłonowy, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane węglem lub paliwami węglopochodnymi, wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków ma wynosić rocznie:

  1. 500 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
  2. 750 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
  3. 1062,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
  4. 1437,50 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Gminy na obsługę zadania mają otrzymać 2% łącznej kwoty dotacji wypłaconych w gminie.

Tempo prac nad projektem ustawy było ekspresowe. Chociaż zadanie ma być realizowane przez gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, projekt nie został przekazany do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w ocenie skutków regulacji wskazano, że projekt cyt. „nie dotyczy spraw związanych z samorządem terytorialnym, o których mowa w ustawie z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskie” (sic!).

Wejście w życie ustawy może mieć jeszcze jeden skutek dla gmin. Wysokość dodatku osłonowego ma być uzależniona od tego czy źródło ogrzewania jest wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków. Problem w tym, że w przypadku źródeł ciepła uruchomionych przez 1 lipca 2021 r. termin na złożenie deklaracji w tej sprawie upływa za pół roku a gmina ma kolejne sześć miesięcy od złożenia pisemnej deklaracji na wpis do ewidencji. Gminy zatem mogą spodziewać się fali deklaracji i staną przed problemem szybszego wprowadzenia ich do ewidencji.

Ustawa w wersji przyjętej przez Sejm dostępna jest tutaj.

Sob., 25 Gr. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel