Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Propozycje zmian w funkcjonowaniu specjalnych ośrodków wychowawczych

Propozycje zmian w funkcjonowaniu specjalnych ośrodków wychowawczych fotolia.pl

Podczas sierpniowego Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST zostaną rozpatrzone dwa projekty rozporządzeń regulujące kwestię placówek specjalnych.

Mowa o projekcie nowelizacji:

  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania - wydane na podstawie ustawy - Prawo oświatowe,
  • rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach - wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty.

Zakres zmian w przywołanych projektach jest tożsamy. Jak wskazano w uzasadnieniach wynika on z konieczności rozróżnienia w przepisach specyfiki pracy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodków wychowawczych. Proponowane rozwiązania dotyczą przede wszystkim specjalnych ośrodków wychowawczych, i jak wskazuje projektodawca usprawniają funkcjonowanie tych ośrodków oraz uwzględniają postulaty zgłaszane przez podmioty działające na rzecz dzieci i młodzieży, w tym z niepełnosprawnościami i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. 

W związku z powyższym w projektach zaproponowano:

  1. Rezygnację z ograniczenia możliwości przyjmowania do specjalnych ośrodków wychowawczych wyłącznie dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz odpowiednio zajęć rewalidacyjnych lub oddziaływań socjoterapeutycznych, które z powodu niepełnosprawności lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym nie mogą uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego, młodzieżowego ośrodka socjoterapii lub nie mogą przebywać w bursie.
  2. Wydłużenie możliwości pobytu dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym w specjalnym ośrodku wychowawczym - do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 21. rok życia.
  3. Określenie maksymalnej liczby wychowanków w grupie wychowawczej w specjalnym ośrodku wychowawczym - do 12 wychowanków.
  4. Odstąpienie od wskazywania, że opieka nocna w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym i specjalnym ośrodku wychowawczym (w przypadku gdy przebywa w nich do 48 wychowanków) jest sprawowana również przez wychowawcę grupy wychowawczej. Wymóg zapewnienia wychowawcy grupy wychowawczej będzie dotyczył ośrodków, w których przebywa powyżej 48 wychowanków.

Dodatkowo, ze względu na ustalone i zatwierdzone już przez organ prowadzący arkusze organizacji publicznych specjalnych ośrodków wychowawczych i publicznych specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych na rok szkolny 2021/2022 w projekcie rozporządzenia wprowadzono możliwość zmiany tych arkuszy w zakresie wynikającym ze zmian wprowadzanych projektowanym rozporządzeniem, tj. w zakresie liczby wychowanków w grupie wychowawczej oraz organizacji opieki w porze nocnej. W przypadku wprowadzenia zmian w arkuszach organizacji, zmienione arkusze będą musiały zostać przedstawione ponownie do zaopiniowania kuratorowi oświaty a następnie – do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do dnia
30 września 2021 r.

Rozporządzenia mają wejść w życie z dniem 1 września 2021 r.

Pt., 30 Lp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka