Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konwent Podlaski o pieczy zastępczej i środkach z Funduszu Pracy

Konwent Podlaski o pieczy zastępczej i środkach z Funduszu Pracy fotolia.pl

Środki finansowe z Funduszu Pracy oraz te zwiazane z realizację zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej były elementami nad którymi w dniu 26 października br. pracował Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego. Podczas swoich obrad Konwent zajął stanowiska w przedmiotowej kwestii, których treść publikujemy poniżej.

1. W sprawie środków Funduszu Pracy

"Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nakłada na samorządy powiatowe wiele zadań w zakresie aktywizacji lokalnego rynku pracy, w tym poprzez inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego i produktywnego zatrudnienia w powiecie. Jednym z istotnych i jednocześnie najbardziej skutecznym narzędziem służącym realizacji tych zadań są środki Funduszu Pracy. W roku bieżącym nastąpiło radykalne ich zmniejszenie, o około 70% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pomimo stabilnego wzrostu gospodarczego odnotowaliśmy niepokojący wzrost bezrobocia w województwie podlaskim.

Fundusz Pracy jest funduszem celowym. Z założenia ma służyć aktywnym działaniom, których celem jest zmniejszenie bezrobocia. Nasuwa się więc pytanie, dlaczego środki Funduszu Pracy są blokowane lub wykorzystywane do celów niezgodnych z ich przeznaczeniem.

Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego rozumie trudną sytuację finansów publicznych, nie znajduje jednak uzasadniania dla takiego postępowania, które zmniejsza środki na aktywizację zawodową osób bezrobotnych. Osoby pozostające bez pracy, a także ich rodziny stanowią ogromne obciążenie dla budżetu państwa związane m.in. z ponoszeniem kosztów ubezpieczenia zdrowotnego. Tylko aktywne formy wspierające zatrudnienie poprzez zdobycie środków na stworzenie własnego miejsca pracy bądź przekwalifikowanie się mogą dać szansę osobom bezrobotnym na uniezależnienie się od pomocy państwa i samorządów.

Ponadto należy podkreślić, że w wyniku tak drastycznego zmniejszenia kwoty środków z Funduszu Pracy na aktywizację bezrobotnych, zmniejszy się również ilość środków na utrzymanie publicznych służb zatrudnienia.

Powyższa sytuacja może istotnie przyczynić się w wielu powiatach województwa podlaskiego do znacznej redukcji liczby wykwalifikowanych pracowników, którzy zasilą szeregi osób bezrobotnych. Tak prowadzona polityka kadrowa powiatowych urzędów pracy w dużym stopniu wpłynie na pogorszenie jakości usług świadczonych przez te urzędy.

W związku z powyższym, jako odpowiedzialni gospodarze powiatów województwa podlaskiego, mając na uwadze jego rozwój i dobro mieszkańców, oczekujemy na podjęcie przez Minister Pracy i Polityki Społecznej szybkich i pozytywnych decyzji finansowych jeszcze w 2011 roku.

Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego
Starosta Augustowski
/-/ Franciszek Wiśniewski"

2. W sprawie przeznaczenia środków finansowych na realizację zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

"Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego wyraża zdecydowany sprzeciw wobec nakładania po raz kolejny na samorząd powiatowy i gminny nowych zadań bez zabezpieczenia środków finansowych.

Podkreślamy, iż nie kwestionujemy potrzeby wprowadzenia usprawnień do już funkcjonującego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną. Tym niemniej budowanie równoległej struktury instytucji wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej w luźny i niedookreślony sposób powiązanych z funkcjonującymi obecnie instytucjami posiadającymi podobne kompetencje, zdaniem Starostów Województwa Podlaskiego, jest błędne i nieefektywne.

Ustawa z dnia 21 lipca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012r., zobowiązuje starostów do powołania do końca bieżącego roku, w zasadzie, nowej instytucji – organizatora pieczy zastępczej. Ponadto nakłada na powiaty konieczność zwiększenia wydatków o charakterze administracyjnym. Należy dodać do tego wydatki wynikające z powołania zespołów do spraw asysty rodzinnej na poziomie gmin czy zespołów do spraw pieczy zastępczej na poziomie powiatów. Nie możemy pomijać dodatkowych kosztów rzeczowych i osobowych związanych z funkcjonowaniem samych rodzin zastępczych. Pomijamy tu oczywiste świadczenia na rzecz utrzymania dzieci w tych rodzinach.

Konwent po raz kolejny podkreśla, że nowe zadania nakładane na samorządy terytorialne muszą być powiązane z przekazaniem środków finansowych na ich realizację. Kierując się tym wymogiem, Konwent Powiatów Województwa Podlaskiego wnosi o zapewnienie wystarczających źródeł finansowania na wykonywanie przez powiaty i gminy nowych zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Mając powyższe na uwadze, Konwent postuluje zmianę art. 251 ww. ustawy, aby przesunąć o rok wejście w życie jej zapisów, czyli od 1 stycznia 2013 roku, umożliwiając tym samym rządowi Rzeczypospolitej Polskiej zapewnienie środków finansowych wystarczających do wprowadzenia ustawy.

Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Podlaskiego
Starosta Augustowski
/-/ Franciszek Wiśniewski"

Pon., 14 Lst. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka