Obowiązek zgłoszenia zbioru danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi wynika z art. 40 ustawy o ochronie danych osobowych. Zgodnie z tym przepisem, administrator danych jest obowiązany zgłosić zbiór danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi, a sytuacje, gdy jest z tego obowiązku zwolniony, określone są w art. 43 ust. 1 ustawy.
Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy stowarzyszenia zwolnione są z obowiązku zgłoszenia do rejestracji zbiorów danych osób w nich zrzeszonych, w myśl zaś art. 43 ust. 1 pkt 8 ustawy z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są administratorzy danych przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej.
Zarówno fundacje, jak i stowarzyszenia są jednak zobowiązane do zgłoszenia do rejestracji zbiorów (innych niż zbiory danych osób zrzeszonych w stowarzyszeniu), takich, jak np.: zbiory danych darczyńców, osób, którym fundacja lub stowarzyszenie udziela pomocy lub wsparcia w związku z realizacją zadań statutowych, czy też osób utrzymujących kontakty z tymi instytucjami. Podmioty te nie są jednak zobowiązane do zgłaszania Generalnemu Inspektorowi zbiorów danych, które są przetwarzane wyłącznie w celu prowadzenia sprawozdawczości finansowej.
Źródło: eduGIODO