W art. 77 ust. 3 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej wskazano zadania koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, do których ma należeć w szczególności:
- udzielanie pomocy rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka w realizacji zadań wynikających z pieczy zastępczej;
- przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku;
- pomoc rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka w nawiązaniu wzajemnego kontaktu;
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- udzielanie wsparcia pełnoletnim wychowankom rodzinnych form pieczy zastępczej;
- przedstawianie corocznego sprawozdania z efektów pracy organizatorowi rodzinnej pieczy zastępczej.
Niektóre zadania koordynatora wymienione są dodatkowo w innych przepisach ustawy. Należą do nich:
- współpraca z asystentem rodziny przy opracowaniu planu pracy z rodziną, skoordynowanego z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej (art. 15 ust. 1 pkt 2);
- wydawanie opinii w przedmiocie wytoczenia przez kierownika PCPR powództwo o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych na na rzecz dziecka przebywającego w pieczy zastępczej (art. 38 ust. 1);
- sporządzanie opinii w przedmiocie ustania przyczyny umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej i możliwości powrotu dziecka do jego rodziny na potrzeby postępowania sądowego w tej sprawie (art. 47 ust. 6);
- w przypadku rodzeństwa, sporządzania opinii w przedmiocie umieszczenia w rodzinie zastępczej większej liczny dzieci niż przewiduje to art. 53 ust. 1 (art. 53 ust. 2);
- sporządzanie opinii dla rodziny zastępczej niezawodowej, która będzie starała się o zawarcie umowy o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej (art. 54 ust. 1);
- w przypadku rodzeństwa, sporządzania opinii w przedmiocie umieszczenia w rodzinnym domu dziecka większej liczny dzieci niż przewiduje to art. 61 ust. 1 (art. 61 ust. 2);
- wydawanie opinii dla osoby, która w zastępstwie będzie mogła prowadzić rodzinny dom dziecka w przypadku nieobecności prowadzącego rodzinny dom dziecka (art. 63 ust. 1)
- w przypadku połączenia funkcji rodziny zastępczej spokrewnionej z funkcją rodziny zastępczej zawodowej albo rodziny zastępczej niezawodowej, gdy sprawa dotyczy rodzeństwa, sporządzania opinii w przedmiocie umieszczenia w rodzinie większej liczby dzieci, niż przewiduje to art. 67 ust. 2 (art. 67 ust. 2);
- w przypadku połączenia funkcji rodziny zastępczej spokrewnionej z prowadzeniem rodzinnego domu dziecka, gdy sprawa dotyczy rodzeństwa, sporządzania opinii w przedmiocie umieszczenia w tej formie pieczy zastępczej większej liczby dzieci, niż przewiduje to art. 67 ust. 3 (art. 67 ust. 3);
- współpraca z placówką opiekuńczo-wychowawcza typu rodzinnego (art. 102 pkt 3)
- wydawania opinii w przedmiocie przeniesienia dziecka do innej placówki opiekuńczo-wychowawczej tego samego typu (art. 108 ust. 2);
- konsultacje oceny sytuacji dziecka (art. 130 pkt 6);
- konsultowania dokonywanej przez organizatora rodzinnej pieczy zastępczej oceny rodziny zastępczej lub prowadzącego rodzinny dom dziecka (art. 133);
- pełnienie funkcji opiekuna usamodzielniania (art. 145 ust. 3);
- pomoc przy tworzeniu indywidualnego programu usamodzielnienia (art. 145 ust. 4);
- współpraca z ośrodkiem adopcyjnym (art. 166 ust. 2)