Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Konieczność wykazania świadomości wystąpienia zdarzeń skutkujących utratą statusu bezrobotnego

Konieczność wykazania świadomości wystąpienia zdarzeń skutkujących utratą statusu bezrobotnego fotolia.pl

Bezrobotny może zostać pozbawiony statusu bezrobotnego tylko wówczas, jeżeli miał (a co najmniej przy zachowaniu należytej staranności, jakiej można by w danym przypadku odeń wymagać: powinien mieć) świadomość wystąpienia zdarzeń, które zgodnie z udzielonym jemu uprzednio w sposób właściwy pouczeniem skutkują utratą statusu bezrobotnego.

Powyższa teza została przedstawiona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 8 września 2016 r., II SA/Sz 532/16.

W sprawie będącej przedmiotem rozpoznania Pan X został pozbawiony statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku na podstawie art. 33 ust. 4 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z powodu - jak to ustaliły organy - podjęcia pracy zarobkowej.

Nie budzi wątpliwości Sądu, że Pan X rejestrując się w Powiatowym Urzędzie Pracy został pouczony o prawach i obowiązkach osoby bezrobotnej oraz złożył oświadczenie, że poinformuje organ o podjęciu jakiegokolwiek zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, uzyskania przychodu w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia lub o rozpoczęciu/podjęciu zawieszonej działalności gospodarczej.

Z ustaleń organów wynikało, że wg zaświadczenia Pan X wykonywał usługę na podstawie umów zlecenie podczas zabezpieczania meczu. Pan X wyjaśniał natomiast, że nie podejmował żadnej pracy zarobkowej, uczestniczył jedynie w jednorazowym szkoleniu na meczu a dodatkowo wyjaśnił, że nie otrzymał żadnego wynagrodzenia.

W ocenie Sądu, zgromadzony w sprawie materiał dowodowy nie był wystarczający do formułowania takich twierdzeń, że Pan X podjął pracę zarobkową. W szczególności, czy w istocie umowa zlecenia została zawarta, czy Pan X otrzymał za tę pracę wynagrodzenie a zleceniodawca odprowadził z tego tytułu składki do ZUS, czy było to wyłącznie nieodpłatne szkolenie oraz, czy zgłoszenie do ZUZ wynikało z rzeczywistego zatrudnienia, czy też było efektem bezrefleksyjnego automatyzmu w działaniu po pozyskaniu kandydata na kolejnego pracownika bez względu na to, czy osoba taka podjęła obowiązki czy też nie.

Organy orzekające w sprawie nie wyjaśniły również, czy o ile taka umowa została zawarta, do jej zawarcia doszło za wiedzą i zgodą Pana X.

Skoro organ twierdzi, że Pan X zawarł umowę zlecenia to winien takiej umowy zażądać a nadto przesłuchać Pana X na okoliczność rzeczywistego zatrudnienia.

Nie można również wykluczyć, że Pan X nie był świadomy, że poddanie się szkoleniu, z którego zresztą zrezygnował, skutkować będzie dla niego tak daleko idącymi konsekwencjami.

Wskazane wyżej uchybienia w postępowaniu administracyjnym, których efektem była decyzja o pozbawieniu skarżącego statusu bezrobotnego, świadczą o naruszeniu przez organ przepisów postępowania administracyjnego, w szczególności zaś art. 7, art. 77, art. 80, art. 86 oraz art. 107 § 3 k.p.a., które to naruszenia miały istotny wpływ na wynik sprawy.

Jak wskazał WSA ponownie rozpoznając sprawę organ administracji powinien uwzględnić sformułowane powyżej uwagi, wskazania i oceny prawne, a w szczególności uzupełnić postępowanie wyjaśniające we wskazanym wyżej zakresie.

Źródło: CBOSA

Czw., 29 Gr. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka