Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Interwencja ZPP w sprawie rozszerzenia katalogu pracodawców o centra kształcenia zawodowego i ustawicznego

Interwencja ZPP w sprawie rozszerzenia katalogu pracodawców o centra kształcenia zawodowego i ustawicznego fotolia.pl

Związek Powiatów Polskich postuluje podjęcie prac legislacyjnych w kierunku rozszerzenia katalogu pracodawców, o których mowa w art. 21 ust. 2b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych o centrakształcenia zawodowego i ustawicznego. Zgodnie z art. 62a ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkoły dla dorosłych, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe lub placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3a, może je połączyć w zespół, zwany „centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego”, przy czym w skład w skład centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego powinna wchodzić co najmniej jedna szkoła prowadząca kształcenie zawodowe.

Z powyższego wynika, że w skład centrum musi wchodzić co najmniej jedna szkoła (podmiot wymieniony w art. 21 ust. 2b ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

Wprowadzenie możliwości tworzenia centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego (podyktowane było potrzebą konsolidacji zasobów edukacyjnych oraz silniejszego powiązanie szkolnictwa zawodowego z otoczeniem społeczno-gospodarczym poprzez współpracę z urzędami pracy i pracodawcami w celu modernizacji kształcenia zawodowego i ustawicznego, jakim jest podniesienie poziomu przygotowania absolwentów szkół i placówek do funkcjonowania na rynku pracy. Łączenie młodzieżowych techników i szkół zasadniczych, a także szkół policealnych  z kształceniem dorosłych ma zapewnić optymalne wykorzystanie kadri bazy technodydaktycznej kształcenia zawodowego (z uzasadnienia: Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, źródło: www.sejm.gov.pl).

Interpretacja art. 21 ustawy rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych przedstawiona przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (pismo z 23 maja 2014 r. BON-I-52311-154-2-LK/2014) zgodnie do centrów, w skład których wchodzą inne niż określone w art. 21 ust. 2b ustawy podmioty, zastosowanie ma wyższy niż w przypadku szkół wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych może skutecznie zniechęcić do tworzenia tego rodzaju placówek. Jednostki samorządu terytorialnego prowadzące szkoły i placówki oświatowe, nie powinny być karana wyższymi obciążeniami publicznoprawnymi za podejmowanie działań zmierzających do konsolidacji posiadanych zasobów w celu bardziej skutecznej realizacji zadań oświatowych. 

Sob., 6 Wrz. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: Marek Wójcik