Pozyskiwanie unijnych dotacji kojarzy się najczęściej z przedsięwzięciami, których efekty są namacalne i łatwe do obserwacji. Okazuje się jednak, że z pomocą unijnych środków warto też urzeczywistniać projekty związane z wyrównywaniem szans społecznych w dostępie do innowacji technicznych.
Wykluczeniu cyfrowemu na swoim terenie postanowiły przeciwdziałać władze samorządowe położonej na Dolnym Śląsku gminy Przemków.
– Uznaliśmy, że dostęp do internetu jest obecnie czymś tak naturalnym, że jego brak ogranicza codzienne funkcjonowanie oraz możliwości rozwoju. Dlatego od 2009 r. realizujemy projekt „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion w gminie Przemków", współfinansowany z PO IG w ramach działania 8.3 „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion" – mówi Magdalena Owczarek, koordynator projektu.
Głównym celem projektu jest zniesienie barier wynikających z braku umiejętności technicznych oraz zniwelowanie różnic w dostępie do urządzeń informatycznych. W gminie przeprowadzone zostały przetargi na świadczenie usług dostępu do internetu oraz dostawę 100 komputerów, które zainstalowano w domach beneficjentów.
– Weryfikację beneficjentów przeprowadziliśmy, współpracując m.in. z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Przemkowie. Osoby zainteresowane udziałem w przedsięwzięciu musiały wypełnić ankietę oraz spełniać określone warunki, np. dochód na osobę w rodzinie nie mógł przekraczać 504 zł. Do udziału w projekcie zaproszono 100 gospodarstw domowych z całej gminy, w tym 64 rodziny o trudnej sytuacji materialnej, 25 rodzin, w których są osoby niepełnosprawne, oraz 11 otrzymujących zasiłki rodzinne – wyjaśnia Owczarek. Wszyscy otrzymali komputery stacjonarne wraz z gwarancją bezpłatnego dostępu do internetu przez 8 lat, czyli do 2018 r. – Przez pierwsze trzy lata realizacji projektu jest on dofinansowywany ze środków unijnych, a przez kolejne pięć lat do kontynuowania projektu została zobowiązana gmina Przemków – dodaje koordynator.
Zapewnienie odpowiedniego sprzętu oraz cyfrowych łączy to jednak zaledwie połowa przedsięwzięcia. Aby uczestnicy projektu mogli w pełni wykorzystywać możliwości poruszania się w wirtualnej przestrzeni, zorganizowano dla nich kompleksowy system szkoleń. W obowiązkowych zajęciach wzięło udział 200 osób, które uczyły się zarówno obsługi komputera, jak i korzystania z internetu. Kurs (25 godzin zajęć) obejmował m.in. zagadnienia dotyczące zakładania konta pocztowego, używania wyszukiwarek, zasad bankowości internetowej, szukania pracy przez internet oraz korzystania z internetowych kursów.
– Staraliśmy się tak zaplanować szkolenia, żeby nie kolidowały one z pracą ani zajęciami szkolnymi uczestników. Brały w nich bowiem udział także dzieci powyżej 10 lat. Zadbaliśmy też o odpowiednie warunki dla osób niepełnosprawnych. Uczestnicy kursu otrzymali materiały pomocnicze w postaci zestawu podręczników, zeszytów, długopisów oraz pamięci USB – opowiada Magdalena Owczarek.
Gmina zatrudniła specjalistę do spraw szkoleń i serwisu sprzętu komputerowego. Powstała również strona internetowa spełniająca kryteria platformy e-learningowej, aby beneficjenci mogli się komunikować z urzędem, korzystać z materiałów dydaktycznych, a w razie potrzeby uzyskać pomoc techniczną.
Spore zainteresowanie mieszkańców gminy udziałem w projekcie potwierdziło przekonanie władz samorządowych Przemkowa, że przystąpienie do realizacji przedsięwzięcia z działania 8.3 POIG było wyjątkowo udanym pomysłem.
Całkowita wartość projektu wynosi 953 tys. zł. Kwota dofinansowania to 768 tys. zł, z czego 652 tys. zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
– Realizacja projektu nie przekłada się wyłącznie na korzyści materialne. Te, których nie da się zapisać w cyfrach, są ogromne. Z komputerów oraz internetu zadowolone są oczywiście dzieci, które mogą bardziej efektywnie przygotowywać się do zajęć szkolnych. Ze sprzętu korzystają także osoby dorosłe oraz niepełnosprawni. Jednym z beneficjentów jest pan na wózku inwalidzkim, który może obecnie pracować w domu – podsumowuje Magdalena Owczarek.
Gmina Przemków przygotowuje się do realizacji drugiego, identycznego projektu, który ma objąć pomocą cyfrową kolejnych 30 gospodarstw domowych oraz 11 placówek podlegających gminie – szkół i wiejskich świetlic.
Źródło: Innowacyjni - Biuletyn POIG nr 1/2011, Iwona Połoz