Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Samorząd w obronie interesów przedsiębiorców

Samorząd w obronie interesów przedsiębiorców fotolia.pl

Najistotniejszym punktem wrześniowego posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej okazało się zaopiniowane projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Strona rządowa pozostała głucha na argumenty strony samorządowej, przede wszystkim Związku Powiatów Polskich.

Przypominamy, że najbardziej kontrowersyjne rozwiązania zawarte w projekcie dotyczyły:

  • wyłączenia części regulacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej mających na celu ochronę przedsiębiorcy w razie kontroli. Ustawa proponuje w szczególności wprowadzenia kuriozalnego pomysłu umożliwiającego przeprowadzania kontroli nie w siedzibie kontrolowanego, lecz kontrolującego. Innymi słowy – to nie urzędnik Narodowego Funduszu Zdrowia ma pojawić się w podmiocie leczniczym, lecz podmiot leczniczy będzie obowiązany dostarczać żądaną dokumentację do siedziby właściwego oddziału wojewódzkiego NFZtu;
  • wprowadzenia tak ogólnej definicji kompleksowości świadczeń, że w istocie stanowiącej rezygnację ministra właściwego do spraw zdrowia z kreowania polityki zdrowotnej w tym obszarze na rzecz Prezesa NFZ.

Zarzuty przedstawicieli Związku Powiatów Polskich sięgające tak fundamentów aksjologicznych i norm konstytucyjnych, jak i kwestii praktycznych były odpierane pospołu przez przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, którzy w odniesieniu do pierwszego zagadnienia argumentowali, że ochrona zdrowia i życia jest wartością nadrzędną w związku z czym prawa przedsiębiorców muszą być ograniczone, zaś w odniesieniu do zagadnienia drugiego – że przedłożona propozycja jest i tak lepsza niż obecny stan prawny. W tej sytuacji trudno się dziwić, że Zespół zaopiniował projekt negatywnie. Opinia jest wiążąca dla całej Komisji Wspólnej.

Drugim ważnym punktem znajdującym się w porządku obrad było wyrażenie opinii o projekcie założeń do zmiany ustawy o pomocy społecznej. Proponowane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zmiany mają niejednokrotnie charakter bardzo gruntowny, włącznie ze zmianą paradygmatu działania systemu pomocy społecznej. Ze względu na etap prac legislacyjnych zebrani postanowili poprzestać na wstępnej dyskusji pozostawiając rozpatrzenie szczegółowych uwag do analizy na specjalnie zorganizowanym spotkaniu roboczym. Projekt powróci na posiedzenie Zespołu w kolejnym miesiącu. Wybór takiego trybu pracy wynikał z pozytywnych doświadczeń z takiego trybu procedowania przy projekcie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

W przypadku projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych wysłuchano wyjaśnień projektodawców. Ze względu na brak ostatecznej wersji projektu (uwzględniającej ustalenia z uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych) Zespół odstąpił od wyrażenia opinii – ostateczne rozstrzygnięcie zapadnie na posiedzeniu plenarnym.

Bez problemów zaopiniowane zostały:

  1. projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”;
  2. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca;
  3. projekt Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 – 2020. Strona samorządowa wyraziła przy tym ubolewanie faktem, że w projekcie budżetu nie zagwarantowano na program planowanych pierwotnie 120 mln zł. Dla podkreślenia tego zagadnienia ustalono, że projekt będzie jeszcze skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu plenarnym;
  4. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców;
  5. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego  rozporządzenie w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę;
  6. projekt rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca, 

przy czym stanowisko dotyczące ostatnich czterech projektów jest wiążące dla całej Komisji Wspólnej.

Zespół przyjął również do wiadomości – po uwzględnieniu zgłoszonych przez samorząd województw uwag -  sprawozdanie z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.”

Pt., 20 Wrz. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski