Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestr rodzin zastępczych

Rejestr rodzin zastępczych fotolia.pl

Komentarz do art. 46 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

 „Starosta prowadzi rejestr danych o osobach:
1) zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
2) pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka.

2. Rejestr danych, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) imię i nazwisko;
2) datę urodzenia;
3) obywatelstwo;
4) adres miejsca zamieszkania;
5) stan cywilny;
6) wykształcenie;
7) zawód;
8) miejsce pracy;
9) źródła dochodu;
10) dane o warunkach mieszkaniowych;
11) dane o stanie zdrowia niezbędne do stwierdzenia, że osoba może sprawować właściwą opiekę nad dzieckiem;
12) zakres ukończonych szkoleń;
13) liczbę umieszczonych dzieci - w przypadku osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
14) informację o pełnieniu przez rodzinę zastępczą zawodową funkcji pogotowia rodzinnego lub funkcji rodziny zastępczej zawodowej specjalistycznej - w przypadku osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

3. Osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do poinformowania starosty o każdej zmianie danych, o których mowa w ust. 2, oraz do przedstawiania co 2 lata zaświadczenia o braku przeciwwskazań zdrowotnych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka, wystawionego przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.

4. Dane z rejestru, o którym mowa w ust. 2, starosta przekazuje do właściwego sądu.”

Ustawa nakłada na starostę obowiązek prowadzenia rejestru danych o osobach:
1) zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
2) pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka właściwym sądem, o którym mowa w ust. 4 jest sąd rejonowy z wydziałem rodzinnym (sąd rodzinny).

Rejestr stanowi zbiór danych osobowych a jego prowadzenie podlega zgłoszeniu do ogólnokrajowego rejestru zbiorów danych osobowych prowadzonego przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Ponieważ w rejestrze prowadzonym przez starostę zamieszcza się dane dotyczące  stanu zdrowia należy przyjąć, że ma miejsce przetwarzanie danych osobowych wrażliwych.

Podstawą prawną przetwarzania takich danych z zbiorze jest art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych (przepis szczególny innej ustawy zezwala na przetwarzanie danych bez zgody osoby, której dane dotyczą, i stwarza pełne gwarancje ich ochrony). Nie jest wymagane uzyskanie zgody osoby na przetwarzanie danych osobowych.
Rejestr prowadzi starosta a nie organizator rodzinnej pieczy zastępczej. Ten drugi w praktyce będzie często pośredniczył w przekazywaniu danych. Uregulowanie zasad przepływu danych osobowych będzie szczególnie istotne w przypadku gdy organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej będzie podmiot funkcjonujący poza strukturą organizacyjną powiatu.

Ustawodawca nie wprowadza żadnych sankcji w przypadku zaniechania aktualizacji danych przez osoby objęte rejestrem. W przypadku rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzących rodzinny dom dziecka wydaje się, że sankcje w tym zakresie można wprowadzić do umowy. Szerzej na ten temat będzie mowa przy okazji omawiania art. 54 i 62 ustawy.

W tym miejscu warto przypomnieć, że obszar właściwości sądów nie pokrywa się z mapą administracyjną kraju. W przypadku gdy dla obszaru powiatu właściwy jest więcej niż jeden sąd rodzinny dane z rejestru należy przekazać do wszystkich tych sądów a nie tylko do sądu właściwego ze względu na siedzibę organów powiatu.

Wt., 8 St. 2013 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel