Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wirtualna urzędniczka zna język migowy

Wirtualna urzędniczka zna język migowy fotolia.pl

24 września 2012 r., Świętochłowice jako jedno z pierwszych miast w Polsce uruchomiły aplikację „wirtualny urzędnik z translatorem języka migowego" na stronie internetowej.

Choć wirtualny, pomoże w rozwiązaniu problemów jak najbardziej realnych.

Od kwietnia 2012 każdy urząd w Polsce jest obowiązany do ułatwienia dostępu osobom niedosłyszącym do e-usług i informacji. Próby przedarcia się przez urzędowy żargon i znalezienie informacji są problemem zarówno dla mieszkańców jak i przedsiębiorców. Powoduje to, że zamiast znajdować informację na dany temat na stronach internetowych odpowiedniego Urzędu, często zmuszeni jesteśmy zadzwonić, bądź udać się tam osobiście.

Olszyn jest pierwszym miastem w Polsce, które uruchomiło na swych stronach internetowych Wirtualnego Urzędnika z tłumaczem języka migowego.

Wirtualny Urzędnik (www.Wirtualny-Urzędnik.pl) to inteligentne oprogramowanie dla e-Administracji, wykorzystuje istniejącą stronę www urzędu Jednostki Samorządu Terytorialnego - miasta, gminy, powiatu instytucji oraz zasoby wiedzy (np. BIP). Uruchamiany jest bez jakiejkolwiek ingerencji w obecną strukturę ani treść internetowej strony urzędu. Rozwiązanie pomaga w ten sposób, iż umożliwia petentowi wpisanie w okienko pytania na swój własny sposób, używając języka potocznego, a nie błądzenie po kategoriach spraw spisanych w urzędniczym żargonie. Działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje na nie odpowiedź, bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.

Wdrożenie wizualizacji języka migowego to kolejny krok w rozbudowie tego systememu informatycznego, które pomaga osobom niedosłyszącym w sposób przyjazny i dla nich naturalny w znalezieniu odpowiedzi na stronach internetwych urzędu. Rozwiazanie to ma uporządkowaną bazę ponad 180 spraw do załatwienia, a dzięki wizualizacji w języku migowym, w atrakcyjnej formie prezentiuje je petentom.

Innowacyjną technologię dostarczyła firma InteliWISE S.A, dzięki m.in. dofinansowaniu w badania i rozwój Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

„W ciągu pierwszego etapu wdrożenia w Gdyni, które trwało ponad 90 dni od kwietnia do czerwca bierzącego roku, Wirtualny Urzędnik obslużył ponad 35 tysięcy pytań, udzieląjac poprawnych odpowiedzi na ponad 83% z nich – powiedział Marcin Strzałkowski, Prezes Zarządu i założycel InteliWISE SA. Dane te pokazują,że średnio ponad 400 pytań dziennie zostało obsłużonych za pomocą naszego rozwiązania. Oznacza to znaczące odciążenie dla urzędników, którzy mogli zająć się innymi, ważnymi dla mieszkańców i przedsiębiorców sprawami. Jest to znacząca liczba, zważywszy na fakt, iż strony BIP dziennie odwiedza ok 1300 osób. Co więcej ponad połowa wszystkich pytań zostało zadanych językiem potocznym, czyli w sposób naturalny. Pokazuje to ogromny potencjał, jakim dysponuje Wirtualny Urzędnik, gdyż on pracuje 24 godziny na dobę, także w dni wolne od pracy."

Wirtualny Urzędnik posługujący się językiem migowym jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla urzędów ponieważ odciąża je w umieszczaniu na stronach internetowych specjalnie przygotowanych wideo z językiem migowym. Dzięki InteliWISE, które dostarczam w 100% gotową do użycia aplikację z nagraniami tłumacza migowego, urząd może w łatwy i elastyczny sposób zintegrować istniejącą własną stronę internetową oraz zarządzać jej treścią. Rozwiązanie dodatkowo umożliwia umieszczenie wideo z nagraniem żywego translatora na tzw. „fun page" w serwisie społecznościowym Facebook, który jest coraz częściej wykorzystywany do komunikacji z petentami. Znaczącą cechą tego rozwiązania, jest możliwość wysyłania informacji za pomocą elektronicznych środków przekazu takich jak e-mail, która jest wymagana poprzez ustawę z kwietnia 2012 r. o języku migowym.

Rozwiązanie to umożliwia i ułatwia aktualizację informacji w tłumaczu wynikające ze zmian przepisów.

- Realizacja tego projektu ułatwi komunikację pomiędzy mieszkańcami a urzędem. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii odpowiedzi udzielane są także w języku migowym. Jest to ważne szczególnie dla niedosłyszących mieszkańców naszego miasta. Choć urzędnik jest wirtualny, ale bez wątpienia pomoże w rozwiązywaniu realnych problemów – podkreśla Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic.

Więcej informacji nt Wirtualnego Urzędnika można znaleźć na: http://wirtualny-urzednik.pl

Sob., 29 Wrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka