Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Jedni z Wielu – kampania społeczna zmieniająca wizerunek Romów w Polsce

Jedni z Wielu – kampania społeczna zmieniająca wizerunek Romów w Polsce fotolia.pl

W piątek, 21 września br., o godz. 19. w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu otwarta została wystawa prac amerykańskiego fotografika Chada Evansa Wyatta z portretami 50 Romów, którzy od lat odnoszą sukcesy zawodowe, wbrew panującemu powszechnie przekonaniu.

To element kampanii Jedni z wielu, która odkrywa zaskakujące, odmienne od powszechnych wyobrażeń oblicze tej mniejszości w Polsce. Prowadzi ja wrocławska Fundacja Integracji Społecznej PROM, a patronat nad nią objął minister Michał Boni.

Celem kampanii jest próba zmiany wizerunku Romów w Polsce. Ta mniejszość etniczna należy do grup, wobec których funkcjonuje najwięcej negatywnych stereotypów, co przekłada się na najniższy poziom sympatii społecznej i jednocześnie największy poziom niechęci opinii publicznej. Wprawdzie prowadzone przez państwo polskie od 2004 r. działania zmierzające do zwiększenia integracji społecznej Romów w Polsce powoli zmieniają ten negatywny wizerunek, choćby przez promowanie ich aktywności obywatelskiej, zwiększanie udziału dzieci romskich w procesie edukacyjnym czy promowanie kultury, wciąż jednak Romowie pozostają grupą nieznaną, wokół której narosło wiele stereotypów. Najczęściej postrzega się ich przez pryzmat niechęci, uprzedzeń, często strachu.

Kampania prowadzona jest na terenie Dolnego Śląska: we Wrocławiu, Legnicy, Głogowie, Kłodzku i Świebodzicach – miejscowościach, gdzie Romowie stanowią znaczną część społeczności lokalnej. Dzięki niej można będzie poznać pedagoga szkolnego, doktorantkę, lokalnego przedsiębiorcę, mistrza świata w kickboxingu, nauczycielkę, rzeźbiarkę, pielęgniarkę, urzędnika, społecznika, studentów – osoby, których role zawodowe i życiowe zdecydowanie wykraczają poza zwyczajowe wyobrażenia o Cyganach.

Sportretował je znany amerykański fotografik Chad Evans Wyatt. Urodzony w rodzinie znanych muzyków z tradycjami walki o równouprawnienie Afroamerykanów w latach '50 i 60' XX w., twórczość swą poświęca najchętniej artystom oraz ludziom z różnych względów pozostających na obrzeżach społecznego zainteresowania. Prace C. E. Wyatt'a znajdują się m.in. w waszyngtońskiej Bibliotece Kongresu i zbiorach Instytutu Smithsona.

Portrety polskich Romów wykonane przez artystę składają się na album będący unikatowym przewodnikiem po rodzącej się właśnie klasie inteligencji romskiej. Autentyczne postaci, pokazane w miejscu pracy, na minimalistycznych czarno-białych fotografiach. Jedni z wielu choć inni od tego, co zazwyczaj kojarzy się z tą mniejszością.

Autorem kampanii jest Fundacja Integracji Społecznej PROM, od 2004 r., realizująca projekty aktywizacji Romów. Fundacja prowadzi świetlice integracyjne, bezpłatne poradnictwo prawne, pomaga osobom niepełnosprawnym, wydała kilka pozycji książkowych dotyczących historii Romów i problemów tej społeczności, organizuje wyjazdy kolonijne i wycieczki edukacyjne dla uczniów romskich, uczestniczy w sieci wolontariatu europejskiego oraz promuje polskie doświadczenia w krajach o dużym odsetku społeczności romskiej.

Informacje o projekcie można znaleźć na portalach społecznościowych, m.in. na Facebooku i Naszej klasie.

Pilotażową wersję projektu Romarising, której częścią jest kampania społeczna Jedni z wielu wsparto ze środków rządowego Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce. Wsparcie to zaowocowało rozszerzeniem tego projektu na całą Polskę ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej.

Źródło: MAC

Pt., 21 Wrz. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka