W Sejmie trwają prace nad ustawą, która m.in. zmieni zasady zasiłku celowego na pogrzeb.
W projektowanej ustawie o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw proponuje się zmienić art. 40 ustawy o pomocy społecznej. Nowe ustępy (od 1a do 1g) artykułu mają określić kiedy będzie można przyznać zasiłek celowy na pokrycie kosztów pogrzebu. Według projektodawców ma to być niezależne od dochodu i wiązać się z sytuacją nadzwyczajną, gdy niemożliwe będzie pokrycie kosztów pogrzebu z kwoty „normalnego” (wypłacanego przez ZUS) zasiłku pogrzebowego. Środki będą pochodzić z budżetów gmin przeznaczonych na pomoc społeczną.
Proponowana treść przepisów:
„1a. Zasiłek celowy na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów pogrzebu może być przyznany osobie, która pokrywa koszty pogrzebu, jeżeli po osobie zmarłej nie przysługuje zasiłek pogrzebowy albo jeżeli osoba, która pokrywa koszty pogrzebu, jest uprawniona do zasiłku pogrzebowego i ponosi w związku z pogrzebem nadzwyczajne, trudne do przewidzenia, niemożliwe do pokrycia z kwoty zasiłku pogrzebowego koszty.
1b. Zasiłek, o którym mowa w ust. 1a, przyznaje się niezależnie od dochodu.
1c. Zasiłek, o którym mowa w ust. 1a, przyznaje się pod warunkiem zwrotu przez osobę, której przyznano zasiłek pogrzebowy, części albo całości kwoty zasiłku:
1) jeżeli tej osobie zostanie wypłacone po osobie zmarłej świadczenie od innej instytucji lub osoby, z wyłączeniem zasiłku pogrzebowego;
2) z masy spadkowej, jeżeli osoba ta jest spadkobiercą.
1d. Zasiłku, o którym mowa w ust. 1a, nie przyznaje się, jeżeli po osobie zmarłej wypłacono świadczenie od innej instytucji lub osoby, z wyłączeniem zasiłku pogrzebowego.
1e. Przyznanie zasiłku, o którym mowa w ust. 1a, może nastąpić po przedłożeniu przez osobę ubiegającą się o zasiłek:
1) odpisu skróconego aktu zgonu albo odpisu zupełnego aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe albo zaświadczenia lekarza lub położnej, że dziecko urodziło się martwe;
2) dokumentu potwierdzającego koszty pogrzebu, a jeżeli rachunki zostały złożone w banku lub Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – kopie rachunków, potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem;
3) oświadczenia o pokryciu kosztów pogrzebu w całości albo w części;
4) oświadczenia, że po osobie zmarłej nie wypłacono świadczenia od innej instytucji lub osoby oraz że zmarły członek rodziny nie posiadał środków finansowych pozwalających na pokrycie zwiększonych kosztów pogrzebu;
5) zobowiązania się osoby ubiegającej się o zasiłek do zwrotu części albo całości kwoty zasiłku:
a) jeżeli tej osobie zostanie wypłacone po osobie zmarłej świadczenie od innej instytucji lub osoby, z wyłączeniem zasiłku pogrzebowego,
b) z masy spadkowej, jeżeli osoba ta jest spadkobiercą;
6) informacji o numerze posiadanego rachunku bankowego, jeżeli wypłata zasiłku ma być dokonana na rachunek bankowy.
1f. Oświadczenia, o których mowa w ust. 1e pkt 3 i 4, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie zawiera w nim klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
1g. Kwotę zasiłku podlegającą zwrotowi, o której mowa w ust. 1c, uznaje się za świadczenie nienależnie pobrane, o którym mowa w art. 6 pkt 16”.
Jest to jedna ze zmian, które ma przynieść ustawa. Jej głównym celem jest zaś podniesienie kwoty zasiłku pogrzebowego do 7 tysięcy złotych i wprowadzić przy tym mechanizm automatycznej waloryzacji świadczenia.
Do projektu uwagi zgłosił Związek Powiatów Polskich, zauważając, że przepisy nie zostały odpowiednio skonsultowane ze stroną samorządową. Zdaniem ZPP mamy do czynienia z zupełnie nowym rodzajem zadań dla gmin, w tym miast na prawach powiatu. Uwagi można przeczytać TUTAJ.