Czy kwota w planie finansowym Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na 2024 rok zostanie zwiększona? Czy jest szansa na podniesienie dopłaty do wozokilometra do stawki minimum 4 zł? O te kwestie dopytywał przedstawiciel Związku Powiatów Polskich na wspólnym posiedzeniu sejmowych komisji: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w dniu 28 grudnia 2023 r.
Jak wskazał przedstawiciel ZPP, temat FRPA był wielokrotnie poruszany podczas komisji sejmowych i senackich ubiegłej kadencji, a także na posiedzeniach KWRiST. Z punktu widzenia samorządów – organizatorów przewozów, najważniejsza jest „globalna kwota” przeznaczona na Fundusz w roku kalendarzowym oraz dopłata do wozokilometra. Kwota w planie finansowym FRPA na 2024 r. wynosi niewiele ponad 1 miliard zł, a dopłata do wozokilometra od kilku lat pozostaje niezmieniona i wynosi niezmiennie 3 zł.
Z punktu widzenia samorządów najważniejsze jest zwiększenie kwoty w planie finansowym FRPA na 2024 r., a także podniesienie dopłaty do wozokilometra do stawki minimum 4 zł – argumentował przedstawiciel ZPP.
Paweł Gancarz (podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury) odpowiedział, że resort przyjrzy się programowi, wykona audyt i przegląd FRPA, aby urealnić wartość programu oraz wartość dopłaty do wozokilometra. „Jesteśmy otwarci w przypadku, jeżeli będą potrzeby modyfikacji FRPA” – zakończył Gancarz.
Należy odnotować, że połączone komisje rozpatrywały i opiniowały również inne kwestie związane z rządowym projektem ustawy budżetowej na 2024 rok, w tym budżety wojewodów w zakresie gospodarki mieszkaniowej, działalności usługowej, a także plany finansowe państwowych funduszy celowych (Fundusz Dostępności, FRPA) oraz Krajowego Zasobu Nieruchomości.
Komisje przyjęły pozytywną opinię do każdej z omówionych części.
Z retransmisją posiedzenia można zapoznać się tutaj