Do Sejmu wpłyną projekt zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt zakłada że art. 27 nowelizowanej ustawy otrzymuje brzmienie wskazujące, że wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa w kwocie nie niższej niż 3% Produktu Krajowego Brutto prognozowanego w projekcie ustawy budżetowej na dany rok budżetowy.
Jak wskazują autorzy, projektowana ustawa stanowi konieczne rozwiązanie problemu tzw. luki oświatowej, tj. różnicy między aktualną wielkością subwencji oświatowej (niespełna 2 proc. PKB- 53,3 mld zł) a realnymi kosztami ponoszonymi przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawowe utrzymanie placówek oświatowych. Przypomniano także, że wprowadzony w latach. 90. model finansowania oświaty samorządowej opierał się na założeniu adekwatności subwencji do kosztów ponoszonych przez samorządy.
W uzasadnieniu projektu zauważono, że z danych Eurostatu za rok 2021 wynika, że wydatki publiczne na edukację wynoszą w Polsce ok. 4,9% PKB. Skutkiem zwiększenia wydatków na subwencję oświatową z niespełna 2% PKB do 3% PKB, byłoby zwiększenie wydatków publicznych na edukację łącznie do ok. 6% PKB. Warto wskazać, że taki wskaźnik notowano w Polsce w roku 2005. Należy podkreślić, że z szacunków Banku Światowego wynika, że wzrost wydatków na edukację o 1% PKB może przyczynić się do zwiększenia wzrostu PKB o 1%, zatem ustawa będzie miała jednoznacznie pozytywne skutki gospodarcze.
Z treścią projektu można zapoznać się tutaj.