25 października br. sejmowa Podkomisja stała ds. jakości kształcenia i wychowania wysłuchała Informacji Ministra Edukacji i Nauki na temat założeń i prac nad przygotowaniem do wprowadzenia przedmiotu Biznes i zarządzanie.
Przedstawicielka MEiN Małgorzata Szybalska omówiła założenia ogólne nowego przedmiotu. Jak wskazała wdrożenie planowane jest na 1 września 2023 r. będzie to przedmiot nauczany na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Po 4 latach w liceum i 5 latach w technikum będzie to mógł być przedmiot wybierany na maturze jako dodatkowy. Zakres programowy przedmiotu bazuje na celach kształcenia i podstawie programowej zastępowanych podstaw przedsiębiorczości. Różnice pomiędzy tymi przedmiotami będą polegały na:
- nacisku na wymiar praktyczny;
- aktywnym wymiarze nauczania;
- nauczaniu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;
- rozwijaniu kompetencji miękkich uczniów;
- analizie studiów przypadku (poziom rozszerzony).
Przewiduje się, że w liceum i technikum przedmiot ten będzie nauczany w wymiarze 2h/tydzień w całym cyklu nauczania, a w branżowej klasie I stopnia 2h w 1 klasie. Jeżeli chodzi o kwalifikacje wymagane od nauczycieli to będą analogiczne jak teraz dla przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Jak podała Pani dyrektor jeszcze dzisiaj albo jutro projekty (zmiany w podstawach programowych) zostaną przekazane do konsultacji, uzgodnień i opiniowania.
Posłowie dopytywali:
- jaki będzie zakres podstawy programowej na poziomie rozszerzonym i jak będzie wyglądał egzamin?
- kiedy pojawią się podręczniki?
- skąd wynika pośpiech skoro do 1 września 2023 r. pozostało mało czasu na napisanie podręczników czy przeszkolenie nauczycieli?
- czy pracy w grupie i metody projektowej nie powinno się uczyć już od szkoły podstawowej i to na różnych przedmiotach?
Pani Dyrektor Małgorzata Szybalska wyjaśniła, że końcem listopada skończą się konsultacje i najpóźniej w styczniu minister podpisze dokument i zostanie on opublikowany. Dyrektorzy będą mieli więc czas na uwzględnienie nowego przedmiotu w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2023/2024.
Na koniec posłowie poprosili o przekazanie im treści projektów rozporządzeń i listy ekspertów, którzy te podstawy opracowali.