30 września br. do Sejmu i do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu skierowano rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023.
Projekt zawiera także pakiet rozwiązań dotyczących oświaty.
Zgodnie z art. 1 projektu w roku 2023 środki przeznaczone na realizację ogólnokrajowych zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w łącznej wysokości do 2700 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego ustalonego w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
Natomiast w myśl art. 2 projektu w roku 2023 środki:
- na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżetach wojewodów łącznie w wysokości do 1428 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego,
- na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze wyodrębnia się w budżecie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w wysokości do 1049 średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego – ustalonych w oparciu o kwotę bazową, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującą w dniu 1 stycznia 2018 r.
W roku 2023 środki na wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na obszarze województwa, zgodnie z art. 3 projektu ustala się w oparciu o średnie wynagrodzenie nauczyciela dyplomowanego wyliczone na podstawie kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy – Karta Nauczyciela, obowiązującej w dniu 1 stycznia 2020 r.
W art. 4 projektu ustawy zapisano zaś, że w roku 2023 do ustalania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela stosuje się kwotę bazową obowiązującą w dniu 1 stycznia 2019 r. Oznacza to, że wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie wzroście w porównaniu do roku 2022 i nadal będzie ustalana w oparciu o kwotę 3045,21 zł (tj. kwota bazowa dla nauczycieli, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 2019).
W wersji projektu skierowanej do Sejmu pojawiły się także istotne zapisy dotyczące uczniów z Ukrainy. Uregulowano bowiem, że w roku 2023 przy podziale subwencji oświatowej oraz przy naliczaniu i podziale dotacji oświatowej nie uwzględnia się odpowiednio dzieci i uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny oraz uczniów będących obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat. (art. 35 i 36 projektu).
W art. 37 zapisano natomiast, że w roku 2023 do dotacji udzielanej na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, niepublicznemu liceum ogólnokształcącemu dla dorosłych, niepublicznej szkole branżowej II stopnia oraz niepublicznej szkole policealnej, nie stosuje się art. 43 ust. 5 tej ustawy. Do tego przepisu na etapie opiniowania projektu w KWRiST Związek Powiatów Polskich zgłosił uwagę, sugerując jego przeredagowanie poprzez wyłączenie stosowania jedynie maksymalnego zmniejszenia o 25% średniej arytmetycznej, o której mowa w art. 43 ust. 5 z zachowaniem rozwiązania, że zaktualizowana kwota dotacji, o której mowa w tym przepisie może zwiększyć się maksymalnie o 50% średniej arytmetycznej. Jak jednak odpowiedział resort finansów, w jego ocenie "po dokonaniu aktualizacji, kwota dotacji wypłacanej miesięcznie tym szkołom nie zwiększy się o ponad 50%. Nie ma zatem podstaw, aby sądzić, że przepis ten spowoduje skutki finansowe dla samorządów.". ZPP podtrzymało jednak swoje obawy i zasadność przeredagowania zapisu.
Dodatkowo art. 47 projektu ustawy okołobudżetowej na 2023 r. przewiduje, że:
- maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na dofinansowanie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym będzie wynosił 1749 mln zł;
- maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na zapewnienie bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych będzie wynosił 448 mln zł.