Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rekomendacje systemowe dot. edukacji uchodźców - posiedzenie Komisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania

Rekomendacje systemowe dot. edukacji uchodźców - posiedzenie Komisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania fotolia.pl

7 czerwca b.r. w Sejmie RP odbyło się posiedzenie Komisji stałej ds. jakości kształcenia i wychowania. Tematem było omówienie raportu na temat rekomendacji systemowych dotyczących integracji dzieci – uchodźców z Ukrainy w zakresie edukacji. Statystyki mówią, że na terenie Polski znajduje się obecnie około 800 tys. dzieci z Ukrainy w wieku szkolnym, natomiast póki co, jedynie 200 tys. jest włączonych do polskiego systemu oświaty. Wobec tego należy opracować systemowe rozwiązania, które od przyszłego roku szkolnego, ułatwią wdrożenie do polskich szkół wszystkich zainteresowanych.

Tadeusz Kolasiński z Fundacji Transatlantic Future Leaders Forum omówił raport przygotowany wspólnie z Ministerstwem Edukacji i Nauki, proponujący systemowo, jak edukacja uchodźców powinna wyglądać i jak ten proces wygląda w innych krajach.

Zawnioskowano (na wzór kanadyjski) o założenie pięcioosobowych grup wsparcia, złożonych z nauczycieli i rówieśników, które pomogą w szybszej integracji w środowisku szkolnym. Według raportu powinno się maksymalnie upraszczać tok zajęć w klasach np. przygotowując na każdą z lekcji krótkie słowniczki omawianych wyrażeń.

Ciekawą propozycją jest również stworzenie mobilnego zespołu psychologicznego, który będzie wyspecjalizowany do pomocy uchodźcom ze stref wojennych. Wskazuje się też, że należy rozbudować platformę edukacyjną „ZPE” (otwartą pierwotnie na potrzeby edukacji w okresie pandemii), w której udostępni się najważniejsze informacje programowe oraz materiały edukacyjne pomocnicze w języku ukraińskim dzieciom oraz ich rodzicom. Wspomniano też o konieczności wykorzystania okresu wakacyjnego na zorganizowaną naukę języka polskiego. Pomoże to dzieciom w lepszym starcie od września.

Temat następnie był omawiany przez posłów oraz przedstawicieli organizacji społecznych związanych z dziedziną oświaty. Wielokrotnie zaznaczano, że należy zastanowić się nad kierowaniem uchodźców do mniejszych miejscowości, gdyż w dużych miastach, a w szczególności w Warszawie, nie ma w placówkach miejsca na dodatkowych uczniów. Wskazano też, że najważniejszym fundamentem jest integracja oraz nauka języka polskiego, a je należy wspierać przede wszystkim poprzez zapewnienie samorządom odpowiednich środków.

Na koniec zaznaczono, że dyskusja będzie kontynuowana na szerszym spotkaniu ze wszystkimi klubami partyjnymi.

Link do pełnego projektu rekomendacji: TFLF-Raport-integracji-dzieci-z-Ukrainy_web.pdf (transatlanticforum.org)

Czw., 16 Czrw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Gabriela Trocka