Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

O upowszechnianiu i dojrzałości e-usług w administracji na posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii

O upowszechnianiu i dojrzałości e-usług w administracji na posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii fotolia.pl

Na kwietniowym posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii podsumowano działania Ministerstwa Cyfryzacji dotyczące podjętych i planowanych działań zmierzających do upowszechnienia i podniesienia dojrzałości e-usług w administracji.

Sekretarz Stanu w KPRM, Adam Andruszkiewicz rozpoczął od danych statystycznych serwisu gov.pl oraz samorzad.gov.pl w marcu 2022 r.

  • Serwis gov.pl zdobył ponad 65 mln odsłon, posiada 1716 witryn, opublikowano ponad milion artykułów i załączników oraz korzysta z niego około 15 mln użytkowników.
  • Serwis samorzad.gov.pl zdobył ponad 1,2 mln odsłon, posiada 126 witryn, opublikowano 67 tys. artykułów, dodano 60 tys. załączników oraz korzysta z niego 352 tys. użytkowników (15% wzrost użytkowników w stosunku do lutego).

Powyższe dane potwierdzają zauważalną na przestrzeni dwóch ostatnich lat tendencję Polaków do korzystania z e-usług. Polska administracja, dążąc do umożliwienia załatwienia spraw obywatelowi zdalnie, kontynuuje projekt Portal RP, prowadzony przez ministra ds. cyfryzacji. W jego ramach jednostki samorządu terytorialnego i jednostki mu podległe mogą przenieść swoje serwisy internetowe na portal samorzad.gov.pl. Serwis umożliwia nieodpłatne zarządzanie treścią poszczególnych witryn oraz publikowanie ważnych informacji dla mieszkańców. Możliwe jest także prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej, podkreślając, iż za publikowane treści odpowiada jednostka samorządu terytorialnego. Korzyści takiego rozwiązania to m.in. zniwelowanie kosztów związanych z obsługą strony internetowej i BIP, stała kontrola nad bezpieczeństwem w obszarze cyfrowym i wydajnością rozwiązania, czy przyjazny i intuicyjny interfejs.

Podniesienie dojrzałości e-usług w administracji widoczne jest w Portalu RP na poziomie językowym za pomocą zrozumiałego i poprawnego słownictwa. Portal integruje także witryny internetowe administracji publicznej oraz ułatwia dostęp do usług cyfrowych, które państwo oferuje obywatelom np. przez serwis gov.pl dostępne są usługi zlokalizowane na popularnych portalach takie jak biznes.gov.pl, podatki.gov.pl, geoportal.gov.pl czy pacjent.gov.pl itp.

Planowane są projekty w obszarze rozwoju usług cyfrowych m.in. platformy do realizacji e-usług przez samorządy, utworzenia portalu dedykowanego urzędnikom biorącym udział w realizacji e-usług, utworzenia centralnego rozwiązania do zarządzania tożsamością użytkowników dla pracowników podmiotów publicznych korzystających z systemów centralnych. Ponadto, kontynuuje się prace nad projektem eKatalogi administracji publicznej (bezpłatna platforma zakupowa) oraz Krajowym Systemem Doręczeń Elektronicznych.

Z usługi może skorzystać zarówno podmiot publiczny, jak i obywatel czy przedsiębiorca, który założy adres doręczeń elektronicznych. Dziś jest to ponad 40 tysięcy indywidualnych i 10 tysięcy użytkowników oczekujących na weryfikację. Sukces upowszechniania e-usług w administracji widoczny jest na przykładzie profilu zaufanego. Jak wskazał Adam Andruszkiewicz, ten sposób weryfikacji "cieszy się w Polsce wysoką popularnością" gdzie obecnie profil taki posiada 14 mln obywateli (duży wzrost w latach 2020/2021 o 8 mln Polaków).

Śr., 6 Kw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Krystian Piecychna