Obowiązujące od 2021 r. Prawo zamówień publicznych nałożyło na rząd obowiązek przygotowywania Polityki zakupowej państwa. Jest to dokument o charakterze średniookresowej strategii przyjmowanej przez Radę Ministrów raz na 4 lata. Pierwsza Polityka zakupowa państwa obejmie lata 2022-2025.
Polityka zakupowa państwa koncentruje się na trzech priorytetach – rozwoju potencjału MŚP, profesjonalizacji oraz zrównoważonych i innowacyjnych zamówieniach publicznych.
Rozwój potencjału MŚP w polityce zakupowej państwa
Kontynuując działania zmierzające do szerszej dostępności zamówień publicznych dla MŚP rząd chce nie tylko zachęcić nowych przedsiębiorców do zaangażowania się w rynek zamówień publicznych, ale również stymulować popyt na oferowane przez nich usługi, dostawy, czy też roboty budowlane. Większy strumień środków publicznych trafiający do sektora MŚP to także możliwość wzrostu inwestycji, w tym w kapitał ludzki i zachęta do rozszerzania zakresu działalności gospodarczej. Wzrost zainteresowania MŚP rynkiem zamówień publicznych przełoży się na dalszy wzrost konkurencyjności firm, a w konsekwencji na otrzymywanie przez zamawiających korzystniejszych ofert. Z kolei gospodarka skorzysta z uwolnienia potencjału wzrostu i innowacyjności MŚP.
Aby to osiągnąć Polityka zakupowa przewiduje konkretne zalecenia dla zamawiających, a także działania wspomagające ze strony państwa, czyli:
- szersze stosowanie rozwiązań korzystnych dla MŚP (np. dzielenie zamówienia na części lub dopuszczanie składania ofert częściowych);
- stawianie wykonawcom proporcjonalnych wymagań, w tym proporcjonalnych wymagań finansowych; zapewnienie optymalnego czasu na przygotowanie się do udziału w postępowaniu oraz złożenie oferty; udzielanie zaliczek i częściowych płatności również w umowach zawieranych na okres krótszy niż 12 miesięcy;
- wprowadzenie mechanizmu certyfikacji wykonawców;
- wsparcie merytoryczne MŚP (wdrożenie programu edukacyjno-informacyjnego dla MŚP – webinaria, szkolenia, seminaria, poradniki, centralna baza wiedzy);
- standaryzacja dokumentów zamówienia;
- wsparcie udziału MŚP w zamówieniach organizacji międzynarodowych.
Profesjonalizacja zamówień publicznych
Zwiększenie efektywności i innowacyjności zamówień publicznych, a co za tym idzie lepsze wydatkowanie publicznych pieniędzy, to jeden z najważniejszych celów profesjonalizacji uwzględnionej w Polityce zakupowej państwa.
Polityka zakupowa wprowadza konkretne zalecenia dla zamawiających w ramach priorytetu profesjonalizacja:
- obowiązek stosowania profili zawodowych (formuła ProcurCompEu);
- doskonalenie kompetencji kadr zamawiającego (np. w zakresie narzędzi z Pzp, umiejętności miękkich, wiedzy merytorycznej o przedmiocie zamówienia) – zamawiający uzyskają w tym zakresie stosowne wsparcie ze strony państwa;
- poprawę współpracy związanej z udzielaniem zamówień wspólnych i centralnych, z wykonawcami i organizacjami publicznymi.
Ponadto w celu wsparcia merytorycznego zamawiających zostanie zbudowany portal internetowy stanowiący centralną bazę wiedzy na temat zamówień publicznych (zbiór materiałów edukacyjnych, zaleceń i dobrych praktyk, a także moduł e-learningowy).
Zrównoważone i innowacyjne zamówienia publiczne
Polityka zakupowa państwa promuje zamówienia zrównoważone, a więc zielone, zdrowotne, prospołeczne, oraz zamówienia innowacyjne. Ma to być gwarancja wyższej jakości usług publicznych, impuls dla rozwoju gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków środowiskowych.
Polityka zakupowa państwa zawiera rozwiązania, które mają prowadzić do wzrostu liczby tego typu zamówień:
- promocja aspektów społecznych, środowiskowych, prozdrowotnych oraz innowacyjnych w zamówieniach publicznych;
- promocja kalkulacji kosztów cyklu życia produktu;
- powołanie zespołu ds. zielonych zamówień (będzie pełnił rolę koordynacyjną w ramach administracji rządowej w zakresie zielonych zamówień publicznych);
- zalecenia w zakresie alokacji części budżetu na zamówienia innowacyjne.
Działania na rzecz realizacji Polityki zakupowej państwa
Polityka zakupowa państwa nie ogranicza się wyłącznie do rekomendacji i zadań dla zamawiających. Zawiera także szereg działań ze strony organów administracji rządowej, których celem ma być wsparcie zamawiających w realizacji opisanych zadań. Służyć temu mają między innymi:
- budowa platformy internetowej dla uczestników rynku zamówień (będzie zawierać materiały edukacyjne oraz moduł e-learningowy);
- działania promocyjno-informacyjne;
- szkolenia, warsztaty, konferencje;
- przewodniki, rekomendacje;
- opracowywanie pakietów standardowych dokumentów oraz pakietów dobrych praktyk.
Źródło: www.gov.pl/rozwoj-technologia