Jaka jest koncepcja platformy obsługującej e-usługi dla jednostek samorządu terytorialnego? Właśnie tę informację przekazano podczas posiedzenia sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii 16 grudnia br.
Platforma Usług Lokalnych ma udostępniać obywatelom i podmiotom usługi oferowane przez JST. Narzędzie to powstało w wyniku potrzeby zaspokojenia potrzeb obywateli i przedsiębiorców w sposób przez nich oczekiwany. To także konieczność zaspokojenia potrzeb JST, jak zwiększenie bezpieczeństwa świadczonych e-usług, zapewnienie ciągłości funkcjonowania ich świadczenia czy obniżenie kosztów funkcjonowania.
Projekt został skonsultowany z przedstawicielami korporacji samorządowych. Informacja spotkała się z zainteresowaniem i chęcią włączenia się samorządów w to przedsięwzięcie.
Platforma PUL to system teleinformatyczny mający na celu udostępnienie JST ustandaryzowanych, bezpiecznych e-usług, niezbędnych do realizacji ich zadań. Platforma jest dedykowana głównie gminom wiejskim, miejsko-wiejskim i mały miastom oraz ich mieszkańcom. Ma ona zapewnić świadczenie przez gminy e-usług publicznych w sposób zautomatyzowany, masowy i bezpieczny, uwzględniający możliwość wyboru e-usług zgodnie z ich potrzebami.
Zakładana jest częściowa partycypacja JST w kosztach utrzymania i rozwoju platformy. Konsultacje z przedstawicielami JST mają odbywać się na każdym etapie budowy platformy.
Usługi oferowane na platformie będą dostępne w oparciu o dostępne technologie chmurowe, co zapewni możliwość stałego dostępu obywatelom i podmiotom. Pozwoli to też na ciągłość działania nawet małych gmin. Klient będzie mógł załatwić sprawę z dowolnego miejsca, bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie.
W ramach PUL możliwe będzie wykorzystywanie zarówno danych referencyjnych gromadzonych w rejestrach państwowych, jak i danych dziedzinowych gromadzonych w gminach.
W toku dyskusji posłowie pytali o możliwość przystępowania do programu samorządów większych niż gminy i małe miasta. Jak wskazał Sekretarz stanu w KPRM, to mniejsze samorządy sygnalizują potrzebę stworzenia takiej platformy, ale każdy samorząd będzie mógł z niej korzystać. Jednocześnie poinformowano, że proces konsultacji z samorządami województw dopiero się rozpocznie.
Pytano też o to, w jaki sposób zachowane będzie bezpieczeństwo przy funkcjonowaniu PUL – czy będzie się opierało jedynie na ochronie danych osobowych. Tym, co przede wszystkim ma zapewnić bezpieczeństwo działania platformy, to umieszczenie jej w chmurze rządowej. Bezpieczeństwo ma też zagwarantować system logowania się i sprawdzania swoich spraw.
Podczas posiedzenia komisji podjęto też przy okazji temat aplikacji mObywatel – powoływano się na przykłady, w których dane zapisane na aplikacji nie są respektowane. Dzieje się tak m.in. podczas odbioru paszportu. Przedstawiciel KPRM poinformował, że w listopadzie rozpoczęły się prace nad ustawą, która zwiększałaby akceptowalność aplikacji. Według szacunków projekt może trafić do Sejmu w połowie przyszłego roku.