Do Sejmu trafił projekt ustawy o likwidacji opłaty paliwowej zgłoszony przez grupę posłów Kukuz15. Jak zaznaczają projektodawcy celem niniejszego projektu jest obniżenie poziomu opodatkowania paliwa poprzez likwidację opłaty paliwowej, nakładanej w Polsce na paliwa silnikowe (benzynę, olej napędowy, biokomponenty, gaz ziemny i inne wyroby używane do napędu silników spalinowych).
Niezależnie od ceny paliwa, ze względu na kwotowy sposób naliczania opłaty paliwowej, rząd ma niejako „zagwarantowane” równe wpływy podatkowe z benzyny. W praktyce oznacza to, że gdy cena benzyny na rynku spada, paliwo jest opodatkowane bardziej, natomiast rząd i tak otrzymuje kwotowo określone wpływy podatkowe. Obniżenie opodatkowania paliw przyczyni się do obniżenia obciążeń podatkowych Polaków. Obniżkę podatków i opłat, w szczególności odczują najmniej zamożni, ponieważ opodatkowanie paliw silnikowych dziś najmocniej uderza właśnie w nich.
Wysokie podatki od paliwa są społecznie niesprawiedliwe, ponieważ w mniejszych miejscowościach Polacy na wyjazdy wydają więcej ze względu na konieczność przemierzania większych odległości, a komunikacja zbiorowa jest słabiej rozwinięta. Likwidacja opłaty paliwowej spełnia więc również istotny cel społeczny polegający na udzieleniu wsparcia mniej zamożnym Polakom w sytuacji wysokich cen paliw. Projektodawca szacuje, że likwidacja opłaty paliwowej w praktyce zmniejszy cenę benzyny o ok. 13 groszy na litrze benzyny. Dla Polaków proponowana zmiana stanowić będzie wymierną obniżkę podatków. Na zmianie skorzystają również polscy przedsiębiorcy ze względu na pozytywny wpływ zmiany na konsumpcję wewnętrzną.