21 marca br. Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej rozpatrzyła informację na temat stanu przygotowań do wyborów samorządowych w 2018 r.
Informację przedstawili: przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej – Wojciech Hermeliński, szef Krajowego Biura Wyborczego – Magdalena Pietrzak oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji – Paweł Szefernaker.
Państwowa Komisja Wyborcza, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi ustawą o zwiększaniu udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych, m.in. powołała nowego Szefa Krajowego Biura Wyborczego, określiła liczbę, tryb i warunki powołania urzędników wyborczych, a także zakres i sposób realizacji zadań urzędników wyborczych. PKW jest w trakcie powoływania komisarzy wyborczych.
Krajowe Biuro Wyborcze przygotowało wykaz uchwał i informacji, które musza zostać wdane w związku z wyborami samorządowymi. Jest w trakcie realizacji czynności związanych z powołaniem urzędników wyborczych, prowadzi analizy związane z realizacja obowiązku transmisji czynności wykonywanych przez obwodowe komisje wyborcze.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło PKW kandydatów na komisarzy wyborczych oraz przeprowadziło szkolenia i egzaminy dla kandydatów na komisarzy wyborczych.
Podczas dyskusji posłowie oraz przedstawiciele korporacji samorządowych zwracali uwagę na takie problemy związane z przygotowaniem do wyborów samorządowych w 2018 r. jak: brak kandydatów na urzędników wyborczych (na 5200 miejsc jest tylko 1200 kandydatów), wysokość wynagrodzenia urzędników (część z kandydatów wcześniej zarabiała znacznie więcej), zakres odpowiedzialności urzędników , krótkie terminy na wybór komisarzy wyborczych z pośród kandydatów zgłoszonych przez MSWiA (144 kandydatów na 100 komisarzy), problemy techniczne i organizacyjne związane z realizacją transmisji z obwodowych komisji wyborczych (28 tys. komisji), konieczność dokładnego oszacowania środków potrzebnych na przeprowadzenie wyborów, przeprowadzenie szkoleń dla nowych urzędników wyborczych, przeprowadzenie przetargu na sprzęt (czasochłonność i finanse) i transmisję internetową (kwestie związane z ochroną danych osobowych - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych zwraca uwagę na konieczność zagwarantowania prawa do ochrony wizerunku obywateli, szczególnie w przypadku komisji wyborczych zlokalizowanych w szpitalach i placówkach więziennych).
6 kwietnia upływa termin na zgłaszanie kandydatów na urzędników wyborczych. Z wymaganiami dla kandydatów, zakresem obowiązków, zasadami rekrutacji, itd. można zapoznać się tutaj.
Źródło: Sejm RP