Do sejmu trafił projekt ustawy o sołtysach i radach sołeckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zmierza ona do umocnienia ustroju sołectw poprzez dokładne wskazanie kompetencji organów sołectwa (zebranie wiejskie, sołtys) oraz umożliwienie gminom dokładnego wskazania mienia, którym dysponuje sołectwo.
Jednocześnie wzmocnieniu ulega pozycja sołtysa, który dzięki nowym kompetencjom (art. 4 ust. 1 projektu) może uczestniczyć w obradach rady gminy. Należy także zauważyć, że sołtys – poza nowymi obowiązkami – wykonuje również szereg innych, związanych z reprezentowaniem mieszkańców sołectwa (np. organizuje i prowadzi zebranie wiejskie lub informuje mieszkańców o ogłoszeniach dotyczących jednostki samorządu terytorialnego). Dlatego też należy dookreślić rolę sołtysa oraz uwzględnić fakt, że wykonywane przez niego zadania mają charakter zadań publicznych. Stąd proponowana ustawa w art. 5 ust. 1 ustala, że rada gminy ustanawia zasady na jakich sołtysom oraz członkom rady sołeckiej będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów podróży służbowej.
Nadto w art. 5 ust. 2 projektu przewiduje się, że sołtysom niezależnie od diet i zwrotu kosztów podróży służbowych będzie przysługiwało wynagrodzenie związane z pełnioną funkcją, w wysokości połowy wynagrodzenia minimalnego określonego na podstawie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę za każdy rozpoczęty miesiąc pełnienia funkcji. Pełnienie funkcji sołtysa będzie równoznaczna z przystąpieniem do ubezpieczenia emerytalno-rentowemu w związku z czym wynagrodzenie o którym mowa powyżej będzie stanowiło dodatek do ustalenia podstawy wymiaru emerytury. Wypłaty te w żaden sposób nie będą wpływały na sytuację finansową sołectwa, ponieważ nie będą obciążały funduszu sołeckiego a pochodzić będą z budżetu państwa. Wzmocnieniu roli sołectwa służy propozycja, wedle której sołectwa będą mogły działać tak jak organizacje pożytku publicznego, dzięki czemu lokalne wspólnoty będą miały szersze uprawnienia co do pozyskiwania pozabudżetowych środków na wykonywanie planowanych zadań. Ponadto wprowadzono możliwość przekazania dodatkowo 1% podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz sołectwa właściwego ze względu zamieszkania podatnika podatku dochodowego.
Zgodnie z Rocznikiem Statystycznym Województw z 2014 r. liczba sołtysów wynosi 40 382. Biorąc pod uwagę zryczałtowane wynagrodzenie związane z pełnioną funkcją, wynoszący w skali miesięcznej połowę minimalnego wynagrodzenia, oraz wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2018 r. – 2100 zł brutto) koszty, które obciążą budżet państwa wyniosą 510 mln zł. Projekt nie obciąży budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Komentarze
Tutaj odnośnik do projektu dotyczącego wzmocnienia roli sołtysa: http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/Projekty/8-020-892-2018/$file/8-020-892-2018.pdf
Tutaj wersja ustawy Prawo łowieckie skierowana do Senatu: http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/1042_u.htm
Zakładająca, że przy uczestnictwie dotyczącym szacowania szkód w skład zespołu wchodzi przedstawiciel organu wykonawczego jednostki pomocniczej tej gminy.