Na czwartkowym posiedzeniu sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii przedstawiciele Ministerstwa Cyfryzacji złożyli sprawozdanie z prac nad przygotowaniem planów rozwojowych w zakresie Systemów Rejestrów Państwowych.
Minister Karol Okoński poinformował, że w ramach prac grup roboczych pracujących nad ulepszeniem SRP został opracowany katalog rozwojowy zawierający 137 pozycji. Nie jest to katalog zamknięty – będzie ulegał zmianie w miarę pojawiających się potrzeb.
Najważniejsze elementy:
- wdrożenie na potrzeby projektu mDokumenty usługi pobierania danych z Rejestru Dowodu Osobistych – planowany termin wdrożenia to maj 2017 roku,
- wdrożenie masowej migracji aktów stanu cywilnego, która umożliwi wczytanie do RSC aktów stanu cywilnego zgromadzonych w lokalnych bazach danych. Planowany termin wdrożenia etapu 1 masowej migracji to 12 maja 2017 r. Istotą projektu będzie przygotowanie i wdrożenie narzędzia informatycznego wspierającego masową migrację aktów stanu cywilnego z lokalnych baz danych, prowadzonych przez poszczególne urzędy stanu cywilnego na terenie całej Polski, do Bazy Usług Stanu Cywilnego,
- wdrożenie usługi przekazywania danych z Rejestru Dowodów Osobistych do Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Termin uruchomienia 1 października 2017 r. Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym (RSPS) powinny być przechowywane określone dane z SRP. W tym celu zostanie zapewniona komunikacja RSPS z PESEL: zostanie utworzona usługa PESEL, która po otrzymaniu na wejściu danych osobowych udostępni numer PESEL osoby, jej adres zameldowania oraz zdjęcie (pobrane z RDO). Zapewniona ma również zostać aktualizacja danych w RSPS.
- dostosowanie do zmian w ustawie o ewidencji ludności. Termin wejścia w życie 1 stycznia 2018 r.:
- odnotowywanie w rejestrze PESEL informacji o cudzoziemcach nie będących obywatelami państwa członkowskiego UE, ale będących członkami rodziny obywatela państwa członkowskiego UE,
- nadawanie nr PESEL przy ubieganiu się o dowód osobisty dla osób zamieszkujących w kraju,
- zameldowanie drogą elektroniczną,
- zmiany w formularzach dot. zameldowania
- gromadzenie na potrzeby GUS informacji o deklarowanej dacie pobytu poza granicami RP.