Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Poznaliśmy pierwsze założenia do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym

Poznaliśmy pierwsze założenia do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym fotolia.pl

Sejmowa komisja infrastruktur przyjęła projekt ustawy przesuwający o rok przepisy dotyczące ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który kilka dni temu został przegłosowany jako senacka inicjatywa ustawodawcza. Jednak ku wielkiemu zaskoczeniu to nie Senat RP tak jak zakładano wcześniej zajmie się pracami nad nową regulacją, a Rząd. Na przedmiotowej komisji okazało się również, że pośpiech będzie na tyle duży, że nie będzie nowej ustawy a jej „duża nowelizacja”.

Jak zaznaczył przedstawiciel resortu infrastruktury i budownictwa trwają prace, które przedstawią merytoryczną zmianę przepisów i powstały już pierwsze założenia, obecnie można je podsumować jako 7 kluczowych zagadnień. Jak zaznaczył podsekretarz stanu Jerzy Szmit projekt, będzie wynikiem roztropnego kompromisu godzącego różne interesy.

Głównymi propozycjami na obecną chwilę są:

  1. Zmiana charakteru przewozów użyteczności publicznej, która zakłada, że przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą mogły być tworzone przez organizatorów wyłącznie na liniach, które nie będą obsługiwane przez przewoźników komercyjnych na zasadach rynkowych.
  2. Przyznanie przewoźnikom komercyjnym możliwości ubiegania się o dopłaty z budżetu państwa z tytułu honorowania ulg ustawowych, co ma umożliwić udostępnianie biletów z ulgą dla przewozów komercyjnych, jak i przewozów użyteczności publicznej.
  3. Likwidacja ograniczenia możliwości wysiadania pasażerów na przystankach wyłącznie ujętych w rozkładzie jazdy. Jak zaznaczył przedstawiciel resoru, zmiana ma dotyczyć tylko wysiadania.
  4. Zróżnicowanie opłat za korzystanie z przystanków ze względu na wielkość autobusu z podziałem na pojemność przestrzeni pasażerskiej, co ma stanowić jedynie pewną możliwość dla organizatorów.
  5. Wprowadzenie obowiązku projektowania nowych kursów w połowie przedziału między kursami już istniejącymi. Ma to zapobiec odjazdów autobusów minutę przed lub minutę po ostatnim kursie. Nowy kurs będzie w połowie przerwy między istniejącymi.
  6. Zmianie ulegnie też przepis dotyczący potwierdzenia zgłoszenia przewozu, który będzie mógł być cofnięty przez organizatora po pisemnym ostrzeżeniu i ponownym stwierdzeniu takich naruszeń, ma to złagodzić obecne wymogi ustawy w tym zakresie. Zdaniem ministerstwa nie ma potrzeby tak rygorystycznych ograniczeń, które dziś nakładają surowszą karę.
  7. Zwolnienie autobusów wykonujących przewozy regularne na liniach do 50 km z opłat za przejazdy na odcinkach płatnych dróg krajowych.
Śr., 20 Lp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk