Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wpływ eIDAS na powiaty

Wpływ eIDAS na powiaty fotolia.pl

Rozporządzenie eIDAS wprowadza m.in. powszechnie rozpoznawalne mechanizmy identyfikacji elektronicznej (eID), umożliwiające jednoznaczną weryfikację tożsamości użytkownika usługi on-line.

Co zmienia eIDAS?

Rozporządzenie eIDAS nakłada na Polskę konieczność uchylenia lub zmiany wielu aktów prawnych, gdyż terminologia oraz merytoryka obowiązujących uregulowań będzie wymagać dostosowania do nadrzędnych przepisów unijnego rozporządzenia oraz unijnych aktów delegowanych i implementujących. Dla zapewnienia porządku całego systemu funkcjonowania usług zaufania i identyfikacji elektronicznej Ministerstwo Rozwoju wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, która uchyli obowiązującą ustawę o podpisie elektronicznym, wprowadzi również niezbędne dostosowania terminologiczne oraz ureguluje niektóre kwestie dopuszczone do regulacji prawem krajowym.

Konieczne będzie także dostosowanie przez właściwe organy krajowych rozporządzeń i aktów prawnych niższego rzędu oraz przygotowanie instytucji i rynku do obsługi podpisów elektronicznych i pieczęci z innych państw członkowskich. Wszystkie ministerstwa, które przygotowywały w przeszłości akty prawne, zawierające uregulowania w zakresie podpisu elektronicznego oraz identyfikacji elektronicznej, powinny niezwłocznie dokonać ich przeglądu i nowelizacji.

Rola samorządów

Z uwagi na brak możliwości zmiany nową ustawą krajowych rozporządzeń lub innych aktów niższego rzędu, konieczne jest ich dostosowanie do rozporządzenia eIDAS bezpośrednio przez urzędy właściwe do ich ustanowienia. W odniesieniu do aktów tej rangi urzędy administracji publicznej obowiązane są dostosować przepisy we własnym zakresie w terminie do dnia 1 lipca 2016 roku.

W przypadku nowych uregulowań prawnych zalecamy od razu ich dostosowanie do zapisów Rozporządzenia eIDAS oraz odpowiednich aktów wykonawczych. MC zwraca uwagę na to, że rozpoczęcia prac nad dostosowaniem regulacji nie należy uzależniać od wejścia w życie krajowych przepisów, takich jak np. Ustawa o usługach zaufania, identyfikacji elektronicznej, ponieważ one będą dotyczyć głównie nadzoru nad usługami zaufania. Jeżeli nie uda się na czas dostosować przepisów prawa to przypominamy o zasadzie prymatu prawa wspólnotowego, która nakazuje udzielić pierwszeństwa bezpośrednio obowiązującym przepisom prawa UE.

Oprócz nowelizacji przepisów, konieczne będzie również dostosowanie systemów informatycznych w zakresie uznawania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, kwalifikowanej pieczęci elektronicznej oraz kwalifikowanych znaczników czasu.

Przedsiębiorcy i urzędy rozwijający własne aplikacje do składania i weryfikacji podpisu elektronicznego powinni dostosować je do aktów wykonawczych rozporządzenia eIDAS oraz nowych ram standaryzacyjnych (tzw. mandat M460).

Ponadto, unijne rozporządzenie stanowi też ważny impuls do rozwoju usług sektora publicznego. Regulacje dotyczące stosowanie podpisów elektronicznych w usługach publicznych zobowiązują państwa do wprowadzenia możliwości weryfikacji  podpisów zaawansowanych z innych państw, przynajmniej w formatach, które przewidziane zostały w unijnym akcie wykonawczym do Rozporządzenia eIDAS.

Źródło: MC

Czw., 30 Czrw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka