Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało informację na temat wsparcia kształcenia zawodowego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.
Informacja zostanie omówiona podczas posiedzenia Podkomisji stałej ds. kształcenia zawodowego, która odbędzie się 27 bm. W Sejmie.
Jak wskazano wobec wyzwań stojących przed edukacją w Polsce środki polityki spójności w obszarze edukacji przeznaczone zostaną w latach 2014–2020 przede wszystkim na kształcenie umiejętności potrzebnych na rynku pracy i na kształcenie ustawiczne dorosłych.
Jednym z priorytetowych (obok szkolnictwa wyższego) obszarów edukacji wspieranych w perspektywie finansowej 2014–2020 będzie szkolnictwo zawodowe.
Dla porównania kształcenie ogólne wspierane będzie tylko w zakresie kwestii istotnych z punktu widzenia przyszłej zatrudnialności.
W latach 2014–2020 działania EFS w zakresie zarządzania systemem szkolnictwa będą nastawione na rozwój współpracy szkół i placówek oświatowych z ich otoczeniem, zwłaszcza pracodawcami i instytucjami rynku pracy.
Włączenie pracodawców na poziomie centralnym, w proces kształcenia zawodowego i egzaminowania ma charakter strategiczny (włączenie w system identyfikacji potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych oraz udział w projektowaniu oferty kształcenia) oraz praktyczny (większe zaangażowanie w przygotowywanie programów nauczania).
Pracodawcy będą również angażowani w proces modernizacji treści i metod kształcenia i szkolenia, a także identyfikację i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy.
Zwiększenie udziału pracodawców w procesie kształcenia i egzaminowania oraz potwierdzania kwalifikacji będzie przedmiotem działań EFS zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. Przewidziana na poziomie krajowym modernizacja treści kształcenia w zawodach ma jeden kluczowy cel – zaangażowanie przedstawicieli pracodawców w systemowe uwzględnienie w ofercie szkolnictwa zawodowego, jak i w dokumentacji programowej, zapotrzebowania rynku pracy na wspólnie zidentyfikowane kompetencje i kwalifikacje, a co za tym idzie przeciwdziałanie niedopasowaniu kompetencyjnemu absolwentów.
Działania w ramach programu krajowego ukierunkowane zostaną na nawiązywanie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia i egzaminowania oraz w realizację doradztwa zawodowego w szkołach, upowszechnianie dobrych praktyk w tym zakresie oraz opracowanie wskazówek dla szkół w zakresie nawiązywania i aktywnej współpracy z pracodawcami w różnych branżach, wreszcie monitorowanie rozwoju tej współpracy.
W perspektywie finansowej 2014-2020 w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój kształcenie zawodowe będzie wspierane w Działaniach 2.14 i 2.15, realizowanych w ramach II Osi Priorytetowej w Priorytetach Inwestycyjnych 10III i 10IV. Łączna kwota alokacji na ww. Działania wynosi 553.627.723,00 zł (wg kursu euro 4,3103 z wyjątkiem typu operacji nr 4 w Działaniu 2.15, w którym alokacja liczona jest wg kursu 4,1827).
W ramach Działania 2.14 Rozwój narzędzi dla uczenia się przez całe życie realizowane będą dwa cele szczegółowe Priorytetu Inwestycyjnego 10III:
- Cel szczegółowy nr 4: zwiększenie dostępu osób dorosłych do różnych form uczenia się przez całe życie,
- Cel szczegółowy nr 5: zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług z zakresu całożyciowego doradztwa edukacyjno-zawodowego,
W ramach Działania 2.15 Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki realizowane będą cztery cele szczegółowe (1, 2, 3 i 4) Priorytetu Inwestycyjnego 10IV:
- Dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez zaangażowanie przedstawicieli pracodawców i pracowników na wszystkich etapach jego programowania.
- Zwiększenie wykorzystania zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia zawodowego.
- Wypracowanie modelu trwałej współpracy uczelni ze szkołami zawodowymi (technika, zasadnicze szkoły zawodowe).
- Zapewnienie informacji zwrotnej dla systemu kształcenia zawodowego na temat losów absolwentów szkół zawodowych,