Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wsparcie kształcenia zawodowego ze środków europejskich

Wsparcie kształcenia zawodowego ze środków europejskich fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało informację na temat wsparcia kształcenia zawodowego ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.

Informacja zostanie omówiona podczas posiedzenia Podkomisji stałej ds. kształcenia zawodowego, która odbędzie się 27 bm. W Sejmie.

Jak wskazano wobec wyzwań stojących przed edukacją w Polsce środki polityki spójności w obszarze edukacji przeznaczone zostaną w latach 2014–2020 przede wszystkim na kształcenie umiejętności potrzebnych na rynku pracy i na kształcenie ustawiczne dorosłych.

Jednym z priorytetowych (obok szkolnictwa wyższego) obszarów edukacji wspieranych w perspektywie finansowej 2014–2020 będzie szkolnictwo zawodowe.

Dla porównania kształcenie ogólne wspierane będzie tylko w zakresie kwestii istotnych z punktu widzenia przyszłej zatrudnialności.

W latach 2014–2020 działania EFS w zakresie zarządzania systemem szkolnictwa będą nastawione na rozwój współpracy szkół i placówek oświatowych z ich otoczeniem, zwłaszcza pracodawcami i instytucjami rynku pracy.

Włączenie pracodawców na poziomie centralnym, w proces kształcenia zawodowego i egzaminowania ma charakter strategiczny (włączenie w system identyfikacji potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych oraz udział w projektowaniu oferty kształcenia) oraz praktyczny (większe zaangażowanie w przygotowywanie programów nauczania).

Pracodawcy będą również angażowani w proces modernizacji treści i metod kształcenia i szkolenia, a także identyfikację i prognozowanie potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych na rynku pracy.

Zwiększenie udziału pracodawców w procesie kształcenia i egzaminowania oraz potwierdzania kwalifikacji będzie przedmiotem działań EFS zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym. Przewidziana na poziomie krajowym modernizacja treści kształcenia w zawodach ma jeden kluczowy cel – zaangażowanie przedstawicieli pracodawców w systemowe uwzględnienie w ofercie szkolnictwa zawodowego, jak i w dokumentacji programowej, zapotrzebowania rynku pracy na wspólnie zidentyfikowane kompetencje i kwalifikacje, a co za tym idzie przeciwdziałanie niedopasowaniu kompetencyjnemu absolwentów.

Działania w ramach programu krajowego ukierunkowane zostaną na nawiązywanie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia i egzaminowania oraz w realizację doradztwa zawodowego w szkołach, upowszechnianie dobrych praktyk w tym zakresie oraz opracowanie wskazówek dla szkół w zakresie nawiązywania i aktywnej współpracy z pracodawcami w różnych branżach, wreszcie monitorowanie rozwoju tej współpracy.

W perspektywie finansowej 2014-2020 w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój kształcenie zawodowe będzie wspierane w Działaniach 2.14 i 2.15, realizowanych w ramach II Osi Priorytetowej w Priorytetach Inwestycyjnych 10III i 10IV. Łączna kwota alokacji na ww. Działania wynosi 553.627.723,00 zł (wg kursu euro 4,3103 z wyjątkiem typu operacji nr 4 w Działaniu 2.15, w którym alokacja liczona jest wg kursu 4,1827).

W ramach Działania 2.14 Rozwój narzędzi dla uczenia się przez całe życie realizowane będą dwa cele szczegółowe Priorytetu Inwestycyjnego 10III:

  • Cel szczegółowy nr 4: zwiększenie dostępu osób dorosłych do różnych form uczenia się przez całe życie,
  • Cel szczegółowy nr 5: zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług z zakresu całożyciowego doradztwa edukacyjno-zawodowego,

W ramach Działania 2.15 Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki realizowane będą cztery cele szczegółowe (1, 2, 3 i 4) Priorytetu Inwestycyjnego 10IV:

  1. Dostosowanie kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy poprzez zaangażowanie przedstawicieli pracodawców i pracowników na wszystkich etapach jego programowania.
  2. Zwiększenie wykorzystania zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia zawodowego.
  3. Wypracowanie modelu trwałej współpracy uczelni ze szkołami zawodowymi (technika, zasadnicze szkoły zawodowe).
  4. Zapewnienie informacji zwrotnej dla systemu kształcenia zawodowego na temat losów absolwentów szkół zawodowych,
Czw., 21 Kw. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka