Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ponad 100 mln zł z UE na rozwój paliw alternatywnych w Polsce

Ponad 100 mln zł z UE na rozwój paliw alternatywnych w Polsce fot.canva

Komisja Europejska ogłosiła wyniki naboru CEF AFIF 2024, w ramach którego aż cztery projekty dotyczące Polski otrzymały dofinansowanie na rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. Łączna wartość wsparcia to ponad 102,6 mln zł, co oznacza kolejny krok w stronę unowocześniania transportu i redukcji emisji w Polsce.

Nabór, zakończony w czerwcu 2024 r., został rozstrzygnięty 14 listopada 2025 r. Projekty wybrane przez KE obejmują zarówno infrastrukturę lotniskową, jak i rozwój punktów ładowania oraz stacji tankowania wodoru, wpisując się w cele Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozporządzenia AFIR.

Infrastruktura alternatywnych paliw na lotniskach

Największe dofinansowanie – prawie 57,9 mln zł – trafi do projektu realizowanego przez konsorcjum trzech polskich portów lotniczych: Warszawa-Chopin, Katowice i Wrocław. inwestycja zakłada wdrożenie systemów naziemnego zasilania samolotów (GPU) 400 Hz oraz sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych w strefach airside. Modernizacja obejmuje również rozbudowę niezbędnej infrastruktury energetycznej. We Wrocławiu dodatkowo powstanie instalacja fotowoltaiczna, która pomoże zmniejszyć ślad energetyczny lotniska.

Stacja tankowania wodoru w Chełmie

Kolejnym projektem, który uzyskał wsparcie – w wysokości ponad 12,6 mln zł – jest budowa ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru w Chełmie. Inwestorem jest spółka PAK PCE Biopaliwa i Wodór. Stacja będzie przystosowana zarówno do obsługi ciężkich pojazdów – takich jak autobusy wodorowe – jak i samochodów osobowych. Projekt spełnia wszystkie wymagania AFIR, co pozwoli na włączenie go w ogólnoeuropejską sieć infrastruktury wodorowej.

Sieć ładowania dla elektrycznych ciężarówek

Znaczący impuls do rozwoju transportu ciężkiego z napędem elektrycznym zapewni projekt realizowany przez E.ON Drive Infrastructure GmbH. Polska część inwestycji, z dofinansowaniem przekraczającym 24,2 mln zł, obejmuje budowę 7 stacji ultraszybkiego ładowania ciężarówek. W każdej z nich znajdą się co najmniej cztery punkty ładowania o mocy 1 MW lub większej, co ma kluczowe znaczenie dla obsługi transportu wzdłuż korytarzy TEN-T oraz rozwoju transgranicznych przewozów zeroemisyjnych.

62 nowe punkty ładowania w Polsce

Ostatni z projektów – X-Pand COEN, realizowany przez Electrip Mobility Service DOO – otrzymał niemal 7,9 mln zł dofinansowania na część polską. W jego ramach powstanie łącznie 114 punktów ładowania pojazdów lekkich o mocy minimum 150 kW, z czego aż 62 zaplanowano w Polsce. To ważne uzupełnienie sieci ogólnodostępnych ładowarek, szczególnie na obszarach dotąd słabiej wyposażonych w taką infrastrukturę.

Dofinansowanie przyznane przez Komisję Europejską potwierdza rosnącą rolę Polski jako aktywnego uczestnika transformacji transportu w kierunku nisko- i zeroemisyjnego. Realizacja czterech projektów znacząco zwiększy dostępność nowoczesnych technologii energetycznych – od lotnisk, przez transport ciężki, aż po indywidualnych kierowców.

Źródło: MFiPR

Czw., 20 Lst. 2025 0 Komentarzy
Katarzyna Sekuła
Redaktor Katarzyna Sekuła