Do sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów ustawy do przepisów dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy, związku z wystosowaniem przez Komisję Europejską opinii (uchybienie nr 2014/2080) w sprawie niepoprawnego wdrożenia do prawa polskiego dwóch przepisów przedmiotowej dyrektywy.
Gdzie był błąd?
Po pierwsze, w ustawie o kierujących pojazdami określono, że prawo jazdy kategorii A w wieku 18 lat będzie mógł uzyskać funkcjonariusz Państwowej Straży Pożarnej wykonujący motocyklem czynności służbowe. Przepis ten został przez polskiego ustawodawcę potraktowany jako wyjątek od reguły określony w dyrektywie, a pozwalający na wcześniejsze uzyskanie prawa jazdy osobom, które wykonują swoje czynności w ramach obrony cywilnej.
Komisja Europejska nie zgodziła się z takim podejściem. Polski ustawodawca był zobowiązany do zmiany przepisu ustawy poprzez usunięcie tej możliwości. Z analizy uprawnień do kierowania uzyskanych i wykorzystywanych w kraju na podstawie tego przepisu wynika, że takie uprawnienia nie były wydane.
Po drugie KE zakwestionowała przepis określający zasady ustalania miejsca zamieszkania niezbędnego do wydania prawa jazdy zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 5. Obecne brzmienie przedmiotowego artykułu nie w pełni odzwierciedla przepisy dyrektywy, m.in. ze względu na brak uwzględnienia drugiej części przepisu dyrektywy w brzmieniu: „Jednak w przypadku osoby związanej zawodowo z miejscem innym niż miejsce, z którym łączą ją więzi osobiste i z tego względu mieszkającej kolejno w różnych miejscach w co najmniej dwu państwach członkowskich, za miejsce zamieszkania uważa się miejsce, z którym łączą ją więzi osobiste, pod warunkiem że regularnie do niego powraca. Ten ostatni warunek nie musi być spełniony, jeśli osoba ta mieszka w państwie członkowskim w celu wypełnienia zadania o określonym czasie trwania. Studia uniwersyteckie lub nauka w szkole nie oznaczają zmiany miejsca zamieszkania”.
Przedmiotowym projektem, polski ustawodawca wprowadza przepisy wymagane przez Komisję Europejską.
Bez okresu przejściowego
Ze względu na fakt, że nie zostały wydane uprawnienia do kierowania pojazdami kategorii A dla strażaków oraz zgodnie z posiadanymi informacjami nie ma osób będących w trakcie ubiegania się o uprawnienia do kierowania pojazdami w przedmiotowym zakresie, nie ma konieczności ustanawiania okresu przejściowego dotyczącego przedmiotowych przepisów. Dodatkowo należy wskazać, że osoby, które ukończyłyby kursy lub zdały egzaminy, nie utraciłyby możliwości ubiegania się o te uprawnienia po ukończeniu odpowiedniego wieku.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, w przypadku prowadzonych postępowań w ramach uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami i złożonych oświadczeń dotyczących miejsca zamieszkania, konieczne jest uznanie dotychczas złożonych oświadczeń za spełniające wymagania, ponieważ w przeciwnym przypadku każda osoba ubiegająca się o uprawnienia do kierowania pojazdami byłaby zmuszona ponownie podpisać nowe oświadczenie.
Źródło: Sejm RP