Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz zmianie ustawy o transporcie drogowym i skierowało go do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.
Projekt jest odpowiedzią na uchwałę Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 roku II PZP 1/14, dotyczyło ono zapewnienia pracownikowi- kierowcy odpowiedniego miejsca do spania. Zdaniem sądu zwyczajowe miejsce w kabinie pojazdu nie zapewnia podczas wykonywanie transportu międzynarodowego bezpłatnego noclegu, jaki jest obowiązkiem pracodawcy, wynikającym z przepisów, co powoduje, że pracownikowi przysługuje zwrot kosztów noclegu.
Sejmowa Komisja Infrastruktury po licznych wnioskach przewoźników skierowała do Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Ministra Pracy i Polityki Społecznej odpowiedni dezyderat. Prosząc w nim o wypracowanie odpowiednich rozwiązań legislacyjnych precyzujących zasady noclegu w kabinie pojazdu. Nowelizacja ustawy proponuje wprowadzenie stałego ryczałtu na pokrycie należności kosztów związanych z wykonywaniem zadanie służbowego, określanym w układzie zbiorowym, regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę. Szczegóły powinno określać rozporządzenie, które zostanie wydane na podstawie nowelizacji, gdzie powinny być zawarte szczegóły dotyczące limitów oraz czasu przejazdów i innych warunków.
Minimalne warunki, jakim powinna odpowiadać kabina pojazdu wyposażona w miejsce lub miejsca do spania, uwzględniając w szczególności: wewnętrzne minimalne rozmiary przestrzeni do spania, minimalne rozmiary leżanki i jej parametry techniczne, dostępność złączy elektrycznych 12 V oraz punktów oświetlenia, system wentylacji i ogrzewania, także podczas postoju z wyłączonym silnikiem
W ustawie proponuje się również wprowadzenie przepisu, że jeżeli kabina spełnia wymagania, o których mowa będzie w rozporządzeniu, wtedy odebranie odpoczynku w takiej kabinie będzie wypełniało obowiązek pracodawcy do zapewnienia bezpłatnego odpoczynku.