Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu RP wysłuchała informacji w sprawie tegorocznego egzaminu maturalnego maturzystów poprawiających wynik matury w starej formule.
Posiedzenie odbyło się 5 sierpnia. Zwołano je na wniosek grupy posłów. W spotkaniu uczestniczyli m.in: Ewa Dudek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Marcin Smolik dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz przedstawiciele maturzystów „starej formuły”.
Przeprowadzony w tym roku egzamin maturalny odbywał się według „nowej formuły” dla obecnego rocznika maturzystów oraz według „starej formuły” dla osób z roczników poprzednich, które wcześniej nie przystąpiły do matury bądź chciały poprawić wyniki. Szczególne kontrowersje wywołał egzamin z chemii na poziomie rozszerzonym.
Zdaniem wnioskodawców „problem dotyczy kolosalnej różnicy w poziomach trudności pomiędzy arkuszami egzaminacyjnymi” nowej i starej formuły na niekorzyść tej ostatniej. Osoby piszące egzamin w „starej formule” miały więcej zadań, mniej czasu na ich rozwiązanie, ich stopień trudności był wyższy, a ponadto według oceny ekspertów z chemii arkusz tej formuły zawierał błędy merytoryczne i uchybienia formalne. Zróżnicowana skala trudności egzaminu, zdaniem wnioskodawców, stawia maturzystów zdających egzamin w „starej formule” w niekorzystnej sytuacji podczas rekrutacji na studia, zwłaszcza na kierunki medyczne, w porównaniu z maturzystami piszącymi łatwiejszy egzamin według „nowej formuły”.
- Maturzysta, który w poprzednich latach uzyskał z obu przed 85 procent, mógł wybierać uczelnie z kilku miejscowości; w tym roku nie ma gwarancji, że dostanie się gdziekolwiek. Chcemy wiedzieć, czym jest to spowodowane - pytali przedstawiciele maturzystów. - Nie powiedziano nam wcześniej, że będziemy musieli zdawać inne arkusze, a oceniani będziemy według tych samych kryteriów – mówili.
Według Ministerstwa Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej egzamin maturalny odbywał się w zgodzie z obowiązującym prawem z uwzględnieniem zasad gwarantujących jednolitość (zgodność z treściami nauczania) i niezmienność wymagań egzaminacyjnych. W ocenie CKE zarzuty dotyczące zróżnicowanego poziomu zadań są nieuzasadnione.
W dyskusji posłowie zaapelowali m.in. o podjęcie przez MEN i CKE działań i poszukanie rozwiązań, które eliminowałyby problemy, jakie powstały podczas tegorocznego egzaminu maturalnego. Zwrócono uwagę m.in. na potrzebę zmiany przepisów ustawy o systemie oświaty, która dawałaby osobom przystępującym do egzaminu maturalnego możliwość wyboru formuły jego zdawania.
Źródło: www.sejm.gov.pl