Na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, które odbyło się 5 sierpnia 2015 roku, posłowie debatowali nad sprawozdaniem podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zdrowiu publicznym. Członkowie Komisji nie zakończyli procedowania nad projektem.
Czego dotyczy projekt
Jak wskazało Ministerstwo Zdrowia w uzasadnieniu do projektu ustawy, dzięki realizacji zadań przewidzianych projektowaną ustawą możliwa będzie znacząca poprawa sytuacji zdrowotnej i zbliżenie się przynajmniej do poziomu średniej wartości analizowanych wskaźników dla państw członkowskich Unii Europejskiej. Długość życia mieszkańców Rzeczypospolitej Polskiej była w 2012 r. krótsza niż przeciętna w krajach Unii Europejskiej – kobiet o 2,1 lat, a mężczyzn o 4,8 lat. Dla zapobieżenia dalszemu pogarszaniu się ww. wskaźników, niezbędne jest wdrożenie systematycznych oddziaływań mających na celu zmniejszenie skali występowania głównych czynników ryzyka powstawania wspomnianych chorób niezakaźnych i urazów, wczesne wykrywanie chorób, a także kształtowanie właściwych zachowań prozdrowotnych, ułatwianie dokonywania właściwych wyborów i kreowanie warunków środowiska (w tym społeczno-ekonomicznego) umożliwiających zachowanie i poprawę zdrowia.
Nowa definicja zdrowia publicznego
Posiedzenie Komisji rozpoczęła dyskusja dot. tempa procedowania nad projektem – sprawozdanie jest efektem jednego, niespełna godzinnego posiedzenia podkomisji. Jako pierwsza głos zabrała poseł Hrynkiewicz i oświadczyła, że ustawa porusza bardzo istotny problem, który wymaga dogłębnej analizy i przemyślenia. Z uwagi na tempo i organizację prac komisji sejmowych, część posłów nie mogła uczestniczyć w rozpatrywaniu ustawy na etapie podkomisji. Poseł Orzechowski, przewodniczący podkomisji argumentował, że wszystko odbyło się zgodnie z procedurami a fakt, iż posiedzenie przebiegło sprawnie nie umniejsza wartości merytorycznej przedłożenia.
Po wyjaśnieniu kwestii proceduralnych, posłowie przeszli do merytorycznego rozpatrywania sprawozdania podkomisji. Pierwsze kontrowersje wzbudziła poprawka zgłoszona przez posła Orzechowskiego dot. definicji zdrowia publicznego. Poprawka ma charakter funkcjonalny (odwołuje się do katalogu działań enumeratywnie wymienionych w art. 2 projektu), co wzbudziło wątpliwości części posłów. Podnoszono, że „dobra” definicja zdrowia publicznego jest podstawą skuteczności całej ustawy. Definicja określana przez cele i zadania taka nie jest. Proponowano przyjęcie jednej z wielu definicji używanych w środowiskach naukowych, np. stosowanej przez WHO (Światową Organizację Zdrowia). Przedstawicielka MZ stwierdziła, że definicja funkcjonalna jest wynikiem debaty eksperckiej, a najważniejszym jej elementem jest wysiłek całego społeczeństwa, czego brakuje w definicji WHO. Ostatecznie poprawkę przyjęto.
Z uwagi na upływ czasu, posiedzenie Komisji przerwano.