Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Język pomocniczy dla powiatów

Język pomocniczy dla powiatów fotolia.pl
Z prośbą o przedłożenie opinii do Związku Powiatów Polskich trafił poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym oraz niektórych innych ustaw. Zmiana jest podyktowana zaleceniami licznych organizacji międzynarodowych, które zostały przyjęte przez Polskę na Komitecie Ministrów w 2011 roku.

Głowna zmiana dotyczy powiatów, obejmuje rozszerzenie możliwości wprowadzenia języków pomocniczych, obecnie można się nimi posługiwać jedynie przed organami gminy, które zostały wpisane do Urzędowego Rejestru Gmin i Powiatów, w których stosowany jest język pomocniczy. Wprowadzono również zmiany dotyczące uzyskiwania dwujęzycznych zaświadczeń. Organy będą mogły posługiwać się również dwujęzycznym papierem firmowym. Wpis do rejestru dokonuje Minister właściwy do spraw wyznań religijnych oraz mniejszości narodowych i etnicznych na podstawie wniosku rady gminy lub powiatu. Wymogiem jest, aby liczba mieszkańców należących do mniejszości, była większa niż 20 procent w stosunku do ogółu mieszkańców gminy lub powiatu. Pracownikom znającym język pomocniczy, będzie możliwe przyznanie dodatku do wynagrodzenia. Koszty związane z wprowadzeniem języka pomocniczego dla powiatu, będą obciążać jego budżet, według założeń projektodawcy, wyniosą one 10 000 złotych rocznie. Wprowadzono również zmianę umożliwiającą powołanie pełnomocnika ds. mniejszości narodowych i etnicznych przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę czy marszałka województwa.  

Ustawa wprowadza również zmiany dotyczące trybu powoływania członków Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Projekt wprowadza dwie nowe definicje dotyczące organizacji mniejszości narodowych i etnicznych oraz instytucji kulturalnej mającej istotne znaczenie dla kultury mniejszości oraz analogiczne dodatkowe definicje dla języka regionalnego. Chodzi o doprecyzowanie uprawnionych do opiniowania i powoływania członków Komisji oraz z uwagi na możliwości otrzymania dotacji podmiotowych.
 
Zgodnie z postulatem Ministerstwa Sprawiedliwości, posłowie uznali za konieczne usunięcie z ustawy przepisów dotyczących ujawniania wyznawanej religii, bo jest to niezgodne z art. 53 ust 7 Konstytucji RP. Artykuł ten mówi o tym, że nikt nie może być obowiązany do ujawnienia przekonań religijnych przez organy władzy publicznej. 
 
Czw., 2 Lp. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk