Na wniosek Komisji Polityki Społecznej i Rodziny do laski marszałkowskiej trafi projekt założeń nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Na ostatnim posiedzeniu zaprezentowano jego główne założenia. Otworzy to drogę do prowadzenia merytorycznych prac nad ewentualnymi zmianami w zakresie szczegółów w odpowiedniej podkomisji. Główne zmiany, według zapewnień sprawozdawcy Pana posła Tadeusza Tomaszewskiego, są tylko tymi, które nie budziły kontrowersji żadnej ze storn zaproszonych do pracy.
Zmiany dotyczą modyfikacji definicji organizacji pożytku publicznego, ponadto wprowadzenia odrębnej zasady udzielania informacji publicznej dla tego typu instytucji. Zmiany dotkną również Rady Pożytku Publicznego. Będą musiały one załączać swoją opinię przy corocznych sprawozdaniach organizacji oraz będą obligatoryjnie tworzone, gdy z inicjatywą do starosty, prezydenta miasta lub wójta wystąpi 5 organizacji lub 50 w przypadku marszałka. Kadencja rady będzie 3-letnia, a członkowie rady będą mogli być wybierani wielokrotnie, ze względu na ich nie odpłatną pracę.
Uregulowana zostanie kwestia wynagrodzenia za realizację niektórych świadczeń. Chodzi tu w szczególności o sprzedaż produktów w zakresie rehabilitacji, co pozwoli na lepszą integrację społeczną i zawodową członków organizacji.
Wprowadzona zostanie uproszczona procedura sprawozdań na małe granty nie przekraczające 20 tys. złotych. Obowiązkowym zaś elementem stanie się informacja o sfinansowaniu danego przedsięwzięcia kwotą pochodzącą z 1 procenta podatku. Proponowane jest również utworzenie subkont na konkretne cele, na które organizacja będzie zbierała pieniądze , w celu lepszej kontroli jej wydatków przez organ. Kolejną istotną propozycją jest utworzenie Państwowego Funduszu Celowego, który to zasilany byłby przez środki pochodzące z 1 procenta, które miały trafić do organizacji wykreślonych z rejestru. Środki te przeznaczone zostałyby na otwarte konkursy dla organizacji pożytku publicznego. Wszelkie szczegóły będą procedowane, gdy zapisy proponowanych zmian otrzymają druk sejmowy, a wtedy też rozpocznie się właściwa procedura legislacyjna i ewentualne zmiany w zakresie proponowanych rozwiązań.