Czas podziękowań, ale i zapowiedź dalszych, wytężonych prac – tak wyglądało posiedzenie Zespołu KWRiST poświęcone projektowi ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim.
W środę, 1 października, miało miejsce posiedzenie Zespołu do Spraw Ustroju Samorządu, Obszarów Miejskich i Metropolitalnych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, dedykowane projektowi ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim (UD214). Opiniowany dokument był kolejną wersją projektu ustawy, której celem jest utworzenie związku metropolitalnego, w skład którego wejdą miasta na prawach powiatu: Gdańsk, Gdynia i Sopot. Akt wprowadzi jednocześnie istotne zmiany w ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim, dostosowując jego organizację do wyzwań stojących przed regionem. Zmiany te dotyczą w szczególności katalogu i form wykonywania zadań własnych związku metropolitalnego, a także systemu finansowania jego działalności.
Szampan już jest…,
Na posiedzeniu żadna ze stron nie zgłaszała uwag, a opiniowanie było już tylko formalnością. Podziękowania za pracę płynęły zarówno do pomysłodawców przedsięwzięcia, przedstawicieli resortów, jak i strony samorządowej.
– Bardzo się cieszymy, że procedujemy ten dokument – mówił Michał Glaser. – Dokument, przypomnę, popierany przez 61 gmin i powiatów z województwa pomorskiego, ale popierany również przez Urząd Marszałkowski. (…) Jesteśmy po uzgodnieniach międzyresortowych, po konferencji uzgodnieniowej. Myślę, że te wszystkie uwagi resortów, a także innych podmiotów, nasz projekt ustawy uszlachetniły. (…) Chciałem podziękować już za duże wsparcie Związkowi Gmin Wiejskich, Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Unii Metropolii, Unii Miasteczek Polskich i Związkowi Samorządów Polskich, którzy, będąc – nie ukrywam – w bliskim kontakcie z naszymi samorządowcami, gminami, powiatami podkreślają na każdym kroku, że to nie jest ustawa dla Gdańska ani dla Katowic, tylko jest to ustawa dla całego województwa pomorskiego i całego województwa śląskiego czy też dwóch ważnych regionów części Polski (…)
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Jacek Karnowski zwrócił uwagę na korzyści z utworzenia metropolii w mniejszych gminach i powiatach.
– (…) z opracowania, które zlecił Pan Profesor Paweł Swianiewicz, wynika jednoznacznie, że Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska w tych powiatach, które przyłączyły się do tej metropolii spowodowała spadek bezrobocia, jak i przyrost z PIT-u do państwa polskiego wysokości 300 milionów złotych. To jest bardzo ważny argument, że metropolia to nie jest koszt dla państwa. To jest zysk państwa. Bo w tych powiatach i to nie wcale w mieście centralnym, gdzie przyłączają się one do metropolii, następuje wzrost PIT-u, wzrost PKB i spadek oczywiście wypłat socjalnych, co jest bardzo ważne. Czyli widać, że tutaj nie mamy jakiegoś problemu. I jeszcze jedno, to już powiem jako poseł z tej ziemi gdańskiej i sopockiej, że jednak ta metropolia służy głównie tym mniejszym gminom, które przyłączają się do jądra, w tym wypadku do Trójmiasta. Dlatego że to one głównie korzystają na tej metropolii i ta zgoda na Pomorzu od tych sześćdziesięciu paru podmiotów wynika nie z tego, że to Gdańsk, pani prezydent Gdańska czy Gdyni czy Sopotu coś wymyśliły, a tylko z tego, że to jest sama korzyść dla tych, którzy się do tej metropolii przyjmują – przekonywał.
... ale na toast trzeba poczekać
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański podkreślił, że opinia wydana przez KWRiST to koniec pewnego etapu, ale droga do sfinalizowania sprawy jest jeszcze długa.
– Miejcie na uwadze, że etap poważnych konsultacji międzyresortowych, opiniowania, pracy nad tym będzie trwał – mówił. – Będzie to jeszcze żmudna robota i nie raz się jeszcze spotkamy w grupach roboczych, na spotkaniach zdalnych albo też osobistych, żeby jeszcze przepracować, dookreślić, uczynić zadość oczekiwaniom innych resortów w tym kontekście. To jest po prostu jeszcze przed nami kawał ciężkiej pracy, ale – mając na uwadze naszą determinację oraz zaangażowanie innych sprzyjających nam osób w poszczególnych resortach i w KPRM-ie – mam nadzieję, że ten projekt dowieziemy do końca jak najszybciej. (…) Dziękuję za to zaangażowanie i jeszcze raz proszę o to, żebyśmy dalej pracowali wspólnie w tym zakresie (…).
Konieczność uzgodnień pewnych kwestii z pozostałymi resortami potwierdziła Zastępca Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Zdzisława Wasążnik
– Chciałam tylko podkreślić, że wiele kwestii finansowych, jeżeli chodzi o ten projekt ustawy udało nam się uzgodnić, ale nie do końca. Pozostają jeszcze kwestie o takim fundamentalnym znaczeniu – między innymi kwestia dotycząca wyceny kosztów, ustalenia współczynników, zwolnień z podatku dochodowego od osób prawnych, finansowania zadań fakultatywnych, terminu wejścia w życie. Poza tym w tym projekcie, który państwo otrzymaliście, a my jeszcze – jeżeli chodzi o stronę rządową – oficjalnie tego projektu nie otrzymaliśmy, pojawiły się nowe zapisy, które też wywołują skutki finansowe, między innymi kwestia dotycząca tzw. dotacji integracyjnej, tego nie było na wcześniejszym etapie projektu, czy też tworzenie fundacji. Więc ja chciałam zaznaczyć, że jeżeli chodzi o Ministerstwo Finansów, to my te kwestie finansowe jeszcze będziemy podnosić na dalszym etapie prac – zapowiedziała.