Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Na ryby z aplikacją? – podsumowanie Zespołu do Spraw Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST

Na ryby z aplikacją? – podsumowanie Zespołu do Spraw Społeczeństwa Informacyjnego KWRiST fotolia.pl

O mobilnej karcie wędkarskiej i Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w kontekście planowanych zmian w systemie dyskutowano podczas ostatniego Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRSiT.

W piątek, 13 czerwca, odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W porządku obrad znalazły się cztery zagadnienia.

Elektroniczna karta wędkarska – pomysł dobry, ale…

Z inicjatywy Związku Powiatów Polskich podniesiony został temat elektronicznej karty wędkarskiej. Organizacja wnosi o umożliwienie jej wydawania oraz integrację z aplikacją mObywatel.

Udostępnienie elektronicznej karty wędkarskiej znacząco ułatwi korzystanie z niej w terenie przez wędkarzy – obecnie praktycznie każdy posiada przy sobie telefon komórkowy a aplikacje mobilne są powszechnie używane, o czym świadczy chociażby ogromna popularność aplikacji mObywatel. Integracja karty wędkarskiej z mObywatelem wpisuje się w strategię cyfryzacji usług publicznych i upraszczania procedur administracyjnych, w aplikacji dostępne są już inne dokumenty m.in. prawo jazdy, dowód osobisty, legitymacja studenta, dlatego logicznym krokiem jest również dołączenie karty wędkarskiej. Warto dodać, że w sytuacji udostępnienia mobilnej wersji karty wędkarskiej, funkcjonariusze uprawnieni do kontroli wędkarzy będą mogli w prosty sposób zweryfikować posiadanie i ważność karty wędkarskiej za pomocą aplikacji, co przyczyni się do skuteczniejszego egzekwowania przepisów – uzasadniał w swym piśmie Prezes Zarządu ZPP Andrzej Płonka.

Choć strona rządowa jest przychylna samej koncepcji, dostrzega przeszkodę w realizacji pomysłu.

– My oczywiście dziękujemy za ten postulat, bo jak najbardziej jesteśmy za tym, żeby jak najwięcej takich dokumentów znalazło się w mObywatelu. (…) my na przełomie maja i czerwca, jeszcze zeszłego roku, spotykaliśmy się z Polskim Związkiem Wędkarskim, bo też chcieliśmy właśnie takie prace zainicjować. Natomiast jest jeden problem: nie ma rejestru centralnego, z którym my jako mObywatel moglibyśmy się zintegrować. Te dane są rozproszone na poziomie lokalnym – mówił Rafał Orlik z Centralnego Ośrodka Informatyki.

Z takim poglądem nie zgodził się Sylwester Szczepaniak z Unii Metropolii Polskich, powołując się na rozwiązanie stosowane w szkołach.

Ostatecznie Zespół zarekomendował Związkowi Powiatów Polskich skorzystanie z art. 16 ustawy o aplikacji mObywatel, zgodnie z którym podmiot zainteresowany świadczeniem nowej usługi w aplikacji mObywatel może wystąpić do ministra właściwego do spraw informatyzacji z wnioskiem o opracowanie, udostępnienie oraz umożliwienie temu podmiotowi świadczenia takiej usługi. Ewentualna decyzja odmowna będzie musiała zostać uzasadniona.

CEPiK – idą zmiany…

Na wniosek współprzewodniczącego strony samorządowej Jana Macieja Czajkowskiego podjęto temat Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w kontekście planowanych zmian w systemie.

Katarzyna Kuźmińska z Centralnego Ośrodka Informatyki przekazała informacje o najistotniejszych pracach, planowanych na lata 2025-2026. W ocenie COI, najważniejszy projekt  związany  jest z umożliwieniem wymiany danych o pojazdach, zarejestrowanych poprzednio w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej za pośrednictwem funkcjonalności Europejskiego Systemu Informacyjnego o Pojazdach i Prawach Jazdy (EUCARIS).

– W ramach tego projektu planowana jest regulacja prawna, która przewiduje, że w przypadku gdy pojazd wcześniej zarejestrowany w innym państwie członkowskim jest po raz pierwszy rejestrowany w Polsce, to wówczas organ rejestrujący ma obowiązek pobierania danych pojazdu z bazy tego państwa członkowskiego, na terenie którego pojazd uprzednio był zarejestrowany tłumaczyła. – Następnie, po pobraniu takich danych, dane systemowe mają być w organie porównywane z dokumentami przedstawionymi wraz z wnioskiem o rejestrację takiego pojazdu i dopiero wówczas ma być dokonywana rejestracja. Oczywiście projekt ustawy przewiduje również, że dane z polskiej ewidencji pojazdów będą udostępniane organom na terenie Unii Europejskiej. W związku z tą regulacją podejmowane są prace, które mają 2 zasadnicze zadania: po pierwsze,
chodzi o to, aby dostosować CEPiK do udostępniania tych danych właśnie za pośrednictwem EUKARIS do innych państw członkowskich Unii Europejskiej; po drugie, również o to, aby polskie organy rejestrujące mogły kierować pytania do innych państw członkowskich, właśnie w kontekście pojazdów, o rejestrację których wnioskują właściciele. (…) Chodzi o wyeliminowanie wszelkich nadużyć i nieprawidłowości
(…) Przewidujemy, że prace systemowe zakończą się najpóźniej z końcem 2026 roku.

Kolejna zmiana, nad którą pracuje COI, dotyczy zapewnienia komunikacji stacji demontażu pojazdu z CEPiK-iem.

Chodzi o to, aby dane o demontażu były przekazywane bezpośrednio przez stację demontażu – mówiła Katarzyna Kuźmińska. – W tej chwili jest tak, że stacje demontażu, zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w momencie demontażu pojazdu, mają obowiązek wydawać zaświadczenia w formie papierowej, w trzech egzemplarzach. Jedno takie zaświadczenie zostaje u nich, jedno jest przekazywane właścicielowi, a jedno stacje demontażu mają obowiązek przekazać bezpośrednio do organu ostatniej rejestracji tego pojazdu. Cała ta procedura oczywiście jest wydłużona w czasie. Organ rejestrujący dokonuje wyrejestrowania pojazdu na podstawie bądź to wniosku właściciela, bądź też po otrzymaniu informacji od stacji demontażu. Prowadzimy prace w takim kierunku, aby zapewnić bezpośrednią komunikację stacji z CEPiK-iem, tak, aby organ rejestrujący mógł dokonywać wyrejestrowania pojazdu z urzędu bez konieczności wizyty obywatela w urzędzie, a jednocześnie wyeliminujemy też szarą strefę – bo wiemy, że takowa jest – gdzie pojazdy są nadal zarejestrowane w systemie, natomiast w praktyce one już są zdemontowane. Żadna informacja do organu rejestrującego nigdy nie dochodzi i w tym zakresie planowane są prace. Prognozujemy, że prace zakończą się w drugiej połowie 2026 roku.

Inny duży projekt dotyczy obsługi elektronicznych świadectw zgodności, czyli tak zwanego CoC.

Chodzi w tym przypadku o umożliwienie wymiany elektronicznych świadectw zgodności z innymi państwami członkowskimi Unii, a poza tym, w ramach CEPiK-u ma być również prowadzona krajowa baza świadectw zgodności – mówiła Katarzyna Kuźmińska. – Zmiana ta umożliwia automatyczne zaciąganie danych technicznych pojazdów w procesie rejestracji. Nie będzie potrzeby przedkładania świadectw zgodności w wersji papierowej, tak jak jest to w tej chwili; i żeby umożliwić takie rozwiązania oczywiście, po pierwsze, producenci pojazdów muszą mieć możliwość przekazywania CoC bezpośrednio do systemu CEPiK, po drugie, organy rejestrujące muszą mieć możliwość pobierania tych danych ze świadectw w systemie. No i w sytuacji, gdy CoC wydawane jest na podstawie świadectw w homologacji typu pojazdu, które są udzielone przez inną niż dyrektor TDT-u władzę homologacyjną, to wówczas starosta będzie również mógł wysyłać właśnie za pomocą systemu CEPiK zapytanie dotyczące tego CoC do punktu kontaktowego kraju, w którym wydano bezpośrednio to świadectwo homologacji i następnie będzie, po uzyskaniu odpowiedzi, dokonywana rejestracja takiego pojazdu, a obsługa elektronicznych świadectw zgodności obecnie jest również przewidziana już w akcie prawnym w projekcie ustawy Ministra Infrastruktury o zmianie ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia.

Nadchodzące zmiany dotyczą także m.in. budowy centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych oraz zmiany ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami w celu zautomatyzowania rejestracji pojazdów.

Na prośbę współprzewodniczącego strony samorządowej, strona rządowa zadeklarowała stały kontakt roboczy dotyczący kierunków prac nad planowanymi zmianami.

Pozytywne opinie Zespołu

Zespół wydał pozytywną opinię wiążącą do projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji   przy deklaracji Ministerstwa Finansów, że uwzględni uwagę Unii Metropolii Polskich o konieczności funkcjonowania systemu e-licytacji, który będzie mógł być wykorzystywany przez wszystkie organy egzekucyjne w zakresie egzekucji z ruchomości, w tym Gminy.

Zespół zarekomendował pozytywną opinię do projektu zmiany Regionalnego Programu Strategicznego w zakresie mobilności i komunikacji.

Dokument stanowi realizację Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2030 w obszarze transportowo-cyfrowym i dotyczy rozwoju regionalnego, międzyregionalnych przepływów transportowych i komunikacyjnych, interakcji społeczno-ekonomicznych z sąsiadującymi regionami oraz identyfikacji wspólnych zagadnień związanych z transportem i cyfryzacją.

Śr., 25 Czrw. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Anna Dąbrowska