W ramach systematycznego porządkowania granic portów kolej przyszła na Gdańsk. Do Zespołu ds. Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska trafił projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie ustalenia granicy portu morskiego w Gdańsku od strony morza, redy i lądu.
Niezależnie od uporządkowania zagadnień formalnych (część granicy jest dzisiaj określona na podstawie utrzymanych w nocy przepisów uchylonego rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 19 października 1950 roku), rozporządzenie przynosi zmiany w dwóch obszarach:
- zmiana granicy w obszarze Młodego Miasta uzasadniona jest podjętą już przez władze miasta decyzją o zmianie funkcji tych terenów i wiąże się z planowanym nadaniem tej części miasta rangi nowego centrum o znaczeniu metropolitalnym;
- zmiana granicy portu w rejonie wejścia do portu jest uzasadniona wykonaną w 2008 r. budową nowego falochronu zachodniego, usytuowanego około 37 m na zachód od dotychczasowego rozebranego falochronu oraz związaną z tym koniecznością powiększenia akwenu bezpośrednio na przedpolu wejścia do portu celem zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi.