19 czerwca br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego. Podczas posiedzenia omówiono trzy projekty oraz cztery sprawy różne.
Pozytywną opinię Zespołu (bez zgłaszanych uwag) otrzymały następujące projekty:
- ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia stosowania przepisów unijnych poprawiających funkcjonowanie rynku wewnętrznego,
- rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków technicznych zasilania energią elektryczną obiektów budowlanych telekomunikacji lub pomieszczeń telekomunikacyjnych,
- rozporządzenia Ministra Cyfryzacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej i pomocy de minimis na cyfrową dostępność i ponowne wykorzystanie informacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021‒2027.
Sprawy różne rozpoczęto od tematu dotyczącego wniosku strony samorządowej o przedstawienie informacji przez resort cyfryzacji na temat stanu prac w zakresie Architektury Informacyjnej Państwa. Prace nad AIP nieustannie trwają, na przełomie lipca/sierpnia br. powinien pojawić się projekt ustawy kompleksowo regulującej zagadnienie.
Na wniosek Unii Metropoli Polskich, zainicjowane zostały tematy związane z Centralnym Rejestrem Wyborców, zarówno w kontekście niezgodności z uprawieniami do wyborów do Parlamentu Europejskiego (podwójne umieszczenie w obwodach w Polsce i zagranicą albo tylko zagranicą mimo zamieszkiwania w Polsce) oraz o dyskusję w kontekście rozpoczęcia prac nad rozwojem CRW w zakresie usług online dla zakładów zamkniętych. W pierwszym z wywołanych tematów strona rządowa wskazała, że błędy miały charakter europejski. Państwa wymieniają dane o obywatelach za pomocą portalu CIRT ABC – źródłem danych są inne państwa z obszaru UE. Błędy pojawiały się na etapie zaczytywania danych, głównie ze względu na występujące literówki. Skala błędów w Polsce, była bardzo znikoma żeby nie powiedzieć nikła.
W drugim temacie w planach związane są prace związane z modułem e-wybory. Aby uruchomić usługę w zakładach zamkniętych musi zostać przeprowadzona gruntowna analiza. UMP chciałaby, żeby usługa ta została najpierw uruchomiona w szpitalach.
Ostatnim omawianym tematem była kwestia dotycząca współpracy ZUS z USC w zakresie efektywnego korzystania z usługi sieciowej – pobierania z rejestru stanu cywilnego odpisów aktów stanu cywilnego. Obecni na posiedzeniu przedstawiciele ZUS wskazali, ze akty stanu cywilnego są im niezbędne do wypłaty dwóch zasiłków: macierzyńskiego i pogrzebowego. Tylko 39% aktów wydanych przed 2015 jest zmigrowanych do systemu, stąd nie wszystkie akty dają się jeszcze w systemie sprawdzić. Natomiast akty wydane po roku 2015 są już w systemie.
W przypadku braku możliwości pobrania odpisów aktów stanu cywilnego za pośrednictwem usług sieciowych, utrzymane są zalecenia dla terenowych jednostek ZUS o występowanie o pozyskanie odpisów w formie dokumentów elektronicznych przez ePUAP. Niestety, w celu samodzielnego pobrania aktów zakład musi posiadać odpowiednie dane, które mogą podać tylko świadczeniobiorcy urzędy, które sporządziły dany akt. Stąd wynikają zgłoszone problemy.