Już drugi raz w tym miesiącu obradował Zespół ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST. Co opiniowano i o czym debatowano na posiedzeniu w dniu 17 kwietnia 2024 r.? Zapraszamy do lektury.
Opiniowane projekty
Pod opiniowanie Zespołu poddano 4 projekty aktów prawnych, tj.:
- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego (UA8) – Zespół nie wydał opinii i przełożył procedowanie projektu na majowe posiedzenie,
- projekt ustawy o zmianie ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa oraz niektórych innych ustaw (UA7) – w tym przypadku odstąpiono od opiniowania, a opinia ma zostać wydana na posiedzeniu plenarnym KWRiST w dniu 23.04.2024 r.,
- projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wzorów zezwoleń na wykonywanie krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych osób oraz wypisów z zezwoleń – opinia pozytywna,
- projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków oraz kategorii bezpieczeństwa ruchu drogowego – opinia pozytywna.
Sprawy różne – co z Polskim Ładem?
Jednym z punktów spraw różnych był wniosek Związku Miast Polskich o przedstawienie informacji dotyczących prac komisji rozpatrującej wnioski do Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
Przedstawiciel KPRM wskazał, że komisja pracuje na bieżąco. Prócz wniosków o zmianę zakresu inwestycji musi się ona zapoznać z pierwotnymi wnioskami. Wymagany jest na to odpowiedni czas, bowiem ilość złożonych wniosków jest duża.
W efekcie ustalono, że omawiany problem ma zostać poruszony podczas obrad plenarnych KWRiST w dniu 23 kwietnia 2024 r.
Sprawy różne – problematyczny art. 73aa Prawa o ruchu drogowym. Interwencja ZPP
Drugi z punktów spraw różnych dotyczył wniosku Związku Powiatów Polskich o dyskusję dotyczącą obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu zgodnie z art. 73aa ustawy – Prawa o ruchu drogowym (prd) w kontekście wymierzania kar pieniężnych w przypadku zbycia pojazdu przed upływem terminu na złożenie wniosku o jego rejestrację.
Gwoli wyjaśnienia, wskazany powyżej przepis został wprowadzony na mocy ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Ustawa ta, w miejsce dotychczasowego obowiązku zgłaszania nabycia pojazdu wprowadziła generalny obowiązek złożenia wniosku o rejestrację nabytych pojazdów.
Polega on na tym, że każdy właściciel pojazdu ma obowiązek złożenia wniosku o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia m.in. nabycia pojazdu na terytorium Polski.
Dla starostów (jako organów rejestrujących) praktyczny problem pojawia się w sytuacji, kiedy właściciel pojazdu dokona jego zbycia przed upływem terminu do złożenia wniosku o rejestrację.
Co tym bardziej istotne, żaden przepis prawa nie zabrania zbycia pojazdu przed złożeniem wniosku o jego rejestrację. W praktyce taka czynność uniemożliwia jednak złożenie wniosku o rejestrację, bowiem do jego złożenia uprawniony jest wyłącznie aktualny właściciel pojazdu. Oznacza to, że obowiązek ten staje się niemożliwy do zrealizowania, jednak istnieje on w dalszym ciągu.
Przedstawiony przez ZPP problem powoduje również wątpliwości związane z nakładaniem kar pieniężnych za naruszenie obowiązku złożenia wniosku o rejestrację. Mając na uwadze dotychczasową praktykę orzeczniczą organów II instancji i sądów administracyjnych, nakładanie kar może okazać się nieskuteczne.
W tak scharakteryzowanym stanie, przedstawiciel ZPP omówił przedmiotowy problem z prośbą o zajęcie stanowiska przez Ministerstwo Infrastruktury i udzielenie odpowiedzi również na piśmie. Delegat Związku podniósł również, że istnieje pilna potrzeba zmian legislacyjnych w ww. zakresie, bowiem na ewentualną wykładnię sądów administracyjnych trzeba będzie poczekać kilka lat.
Przedstawiciele resortu przyznali, że problem znają i potrzebują czasu, aby przeanalizować jaka jest praktyka stosowania przepisów. Analiza ma zostać dokonana w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Ministerstwo nie wykluczyło zaproponowania zmian legislacyjnych.
Z treścią wniosku Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj