20 listopada br. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego KWRIST. Podczas posiedzenia omówiono jeden projekt i dwie sprawy różne.
Zespół pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie sposobu przygotowania projektu planu ogólnego gminy. Do poprzedniej wersji projektu uwagi zgłosił ZPP. Wszystkie uwagi Związku zostały uwzględnione w nowym tekście projektu.
Z uwagi, na zbliżający się termin wdrożenia e-doręczeń, na wniosek Związku Powiatów Polskich omówiono kilka najbardziej pilnych kwestii, które sprawiają problemy samorządom zobowiązanym do składania wniosków
o założenie skrzynki do e-doręczeń, które to wymagają rozstrzygnięcia.
Ministerstwo Cyfryzacji, wskazało, po raz wtóry, że w przypadku zakładania skrzynek na gminę/powiat/województwo skrzynka powinna być założona kolejno na urząd miasta/urząd gminy/starostwo powiatowe/urząd marszałkowski. W takim przypadku winien zostać podany numer NIP gminy/powiatu/województwa.
Ministerstwo wskazało także, że szkoły publiczne winny założyć skrzynkę do e-doręczeń w terminie do 10 grudnia 2023 r. Wniosek winien złożyć dyrektor szkoły. Natomiast płatność za korespondencję w ramach e-doręczeń będzie obsługiwała gmina i to ona zawrze ewentualną umowę z operatorem wyznaczonym w tym zakresie.
Przedstawiciele środowiska samorządowego podnieśli na posiedzeniu również kwestie dotyczące: masowej wysyłki i braku możliwości wysyłania korespondencji do kilku adresatów równocześnie, problem z wyszukiwaniem obywateli w bazie – podmioty nie zawsze dysponują numerem PESEL osoby, do której ma być nadana korespondencja, a także masowego przeszukiwania bazy adresów elektronicznych np. w sytuacji wysyłki decyzji podatków do mieszkańców (niektóre gminy wysyłają w podobnym terminie kilkadziesiąt tysięcy takich decyzji.
W sprawach różnych, na wniosek ZPP, podniesiono także kwestię związaną z koniecznością przeprowadzenia (obiecanego przez MEN) webinaru na temat przekazywania laptopów dla nauczycieli, gdyż pojawia się coraz więcej wątpliwości w tym zakresie.