Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wydawanie legitymacji w szkołach polskich za granicą - projekt rozporządzenia

Wydawanie legitymacji w szkołach polskich za granicą - projekt rozporządzenia fotolia.pl

Do zaopiniowania w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego przekazano projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Nowelizacja rozporządzenia jest konieczna w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel.

Kwestia dotycząca wydawania legitymacji szkolnych (zarówno w postaci karty formatu ID-1, jak i nowej mLegitymacji) uczniom szkół polskich, o których mowa w art. 4 pkt 29d ustawy, zwanych dalej „szkołami polskimi”, oraz uczniom szkół i zespołów szkół przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, zwanych dalej „szkołami za granicą”, została uregulowana w art. 11 ust. 1e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym ustawą o aplikacji mObywatel. Zgodnie z przywołanym przepisem legitymacja szkolna dla ww. uczniów jest wydawana:

  1. na wniosek ucznia – w przypadku ucznia pełnoletniego;
  2. na wniosek jego rodziców – w przypadku ucznia niepełnoletniego.

Przepis nie przewiduje natomiast wydawania uczniom szkół polskich i szkół za granicą nowej mLegitymacji.

W projektowanym rozporządzeniu przewiduje się rozwiązanie, aby wydawanie uczniom szkół w Polsce legitymacji szkolnych w postaci karty formatu ID-1 i nowej mLegitymacji było uregulowane analogicznie jak w przypadku uczniów szkół polskich i szkół za granicą. Szkoły w Polsce prowadzą kształcenie na odległość uczniów zamieszkałych za granicą, zatem zasadne jest, aby wydanie legitymacji szkolnych, nadających uczniom uprawnienia na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, odbywało się na takich samych zasadach jak w przypadku uczniów szkół polskich i szkół za granicą, którzy również zamieszkują za granicą, tj. aby wydawanie uczniom szkół w Polsce legitymacji szkolnych w postaci karty formatu ID-1 odbywało się na wniosek ucznia – w przypadku ucznia pełnoletniego albo na wniosek rodziców – w przypadku ucznia niepełnoletniego. W roku szkolnym 2022/2023 w szkołach w Polsce uczyło się 1726 uczniów, natomiast na wniosek wydano 707 legitymacji szkolnych w postaci karty formatu ID-1. W roku szkolnym 2023/2024, do dnia 22 września 2023 r., wpłynęło jedynie 18 wniosków o wydanie legitymacji szkolnej w postaci karty formatu ID-1. Jednocześnie, analogicznie jak w przypadku uczniów szkół polskich i szkół za granicą, nie przewiduje się wydawania uczniom szkół w Polsce nowej mLegitymacji. Takie rozwiązanie jest również obecnie przyjęte na gruncie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków, zgodnie z którym uczniom szkół polskich, szkół za granicą i szkół w Polsce nie była wydawana dotychczasowa mLegitymacja szkolna.

Ponadto, w projektowanym rozporządzeniu proponuje się zmianę organu uprawnionego do nadania pierwszego statutu szkole polskiej i szkole za granicą, tj. przyznanie tego uprawnienia dyrektorowi Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zamiast, tak jak dotychczas, ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania.

Źródło: legislacja.gov.pl 

Czw., 12 Prn. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka