Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zespół Administracji o wynagrodzeniach pracowników samorządowych

Zespół Administracji o wynagrodzeniach pracowników samorządowych fotolia.pl

2 lutego br. miało miejsce posiedzenie Zespołu ds. Administracji Publicznej i Bezpieczeństwa Obywateli KWRiST. Zespół pracował nad trzema projektami.

Pierwszym omawianym aktem prawnym był projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa. Na końcowym etapie uzgadniania, Związek Powiatów Polskich przygotował poprawkę i zaproponował brzmienie artykułu dotyczącego definicji podmiotu publicznego, który zobowiązany jest stosować przepisy ustawy. Poprawka ta została uwzględniona, w efekcie projekt otrzymał opinię pozytywną Zespołu z uwagą dotyczącą braku potrzeby angażowania jednostek organizacyjnych w rozpatrywaniu zgłoszeń zewnętrznych.

Następnie Zespół przystąpił do omawiania uwag do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Związek Powiatów Polskich zgłosił do projektu liczne uwagi. Dotyczyły one: pogłębiania problemu spłaszczania stawek wynagrodzeń – wynagrodzenie w najniższej kategorii zaszeregowania wynosi 3000 zł brutto, podczas gdy w najwyższej (XXII) jedynie 4300 zł brutto, zaproponowania stawek, które są zupełnie oderwane od rzeczywistości rynkowej, przykład: dla geologa powiatowego proponuje się stawkę 3800 zł brutto, a dla sekretarza powiatu 4000 zł brutto. Obecnie nie ma możliwości znalezienia wykwalifikowanych pracowników za zaproponowane w rozporządzeniu stawki. W związku z tym rozporządzenie w żadnym wypadku nie będzie stanowiło podstawy do prowadzenia racjonalnej polityki płacowej w samorządach.

Ponadto ZPP wskazał, że w projekcie nadal występuje nadmierna kazuistyka stanowisk, przykład: pokojowy, dźwigowy, kontroler biletów, jeździec, wydawca paliw. Zaproponowaliśmy, aby wykaz stanowisk określić na nowo z uwzględnieniem na stanowiska kierownicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi.

Zauważamy również, że nowy projekt sztucznie podnosi kategorie zaszeregowania, zamiast podnosić stawki wynagradzania. Z całego katalogu zaproponowanych stanowisk tylko jedno – pomoc palacza c.o. zakwalifikowano do kategorii I, do II kategorii przypisano cztery stanowiska, podobnie zresztą jak do III. Sztuczne podnoszenie kategorii zaszeregowania wymusi jedynie konieczność zmian umów o pracę i regulaminów wynagradzania (a pracownicy otrzymają podwyżkę w wysokości 0 zł – bo nadal będą zarabiali minimalne wynagrodzenie krajowe).

Kolejna uwaga ZPP dotyczyła niezrozumiałego zaszeregowania poszczególnych stanowisk – niektórych za wysoko, innych za nisko. Przykład: dyrektor jednostki organizacyjnej, nawet w małej jednostce XXI kategoria,, zdecydowanie zbyt wysoka, nie zostawiająca elastyczności pracodawcy. Odczytywacz wodomierzy VII kategoria, podczas gdy wspomniany już pomocnik palacza c.o. kategoria I – wymagania na oba stanowiska wykształcenie podstawowe i brak szczególnych umiejętności. Czym więc kierował się projektodawca – tego na Zespole niestety nie usłyszeliśmy.

Zauważyliśmy również, że projekt nie przewiduje stanowiska młodszy referent, zmieniając dotychczasowe stanowisko na referent, przy tych samych wymogach doświadczenia i wykształcenia. Ponadto, projekt losowo obniża lub podwyższa wymagania dla kilku stanowisk.

Niestety, podczas posiedzenia Zespołu nie usłyszeliśmy żadnych merytorycznych odpowiedzi na nasze uwagi, w związku z czym zostanie zwołane spotkanie robocze, dedykowane temu tematowi.

Ostatnim projektem nad jakim pracował Zespół był projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie kwalifikacji wojskowej. Do projektu zgłosiliśmy również liczne uwagi. Najważniejsze dotyczyły: konieczności zmniejszania liczby osób wzywanych w danym dniu do stawiennictwa przed komisją wojskową oraz zbyt niskich stawek wynagrodzenia dla psychologów. Po dyskusji projekt uzyskał opinię pozytywną Zespołu z następującymi uwagami: konieczności uregulowania kluczowych kwestii w rozporządzeniu a nie wytycznych, nowelizacji ustawy o obronie ojczyzny oraz ewaluacji rozporządzenia nie później niż jesienią 2023 r.

Pt., 3 Lt. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek