23 listopada odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Energii, Klimatu i Środowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Zespół negatywnie zaopiniował projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach. Głównymi zarzutami strony samorządowej: brak kompleksowego uregulowania rozszerzonej odpowiedzialności producenta; brak uwzględnienia w systemie mechanizmu, który zliczałby odpady „kaucyjne” do poziomu recyklingu danej gminy; brak uwzględnienia w systemie małych szklanych butelek tzw. „małpek”.
Omówiono także projekty ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz ustawy o odpadach oraz ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie elektrowni szczytowo-pompowych oraz inwestycji towarzyszących. W obu przypadkach opinia zostanie wydana po przekazaniu stronie samorządowej ujednoliconych wersji uwzgledniających uwagi i opinie z konsultacji i uzgodnień międzyresortowych.
Strona samorządowa nie zgodziła się na opiniowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw. Powodem był bardzo krótki czas od przekazania projektu (dwa dni wcześniej). Dodatkowo, zgodnie z informacją strony rządowej, nadal trwały uzgodnienia międzyresortowe.
Zespół pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu dokumentów publicznych oraz 22 projekty rozporządzeń (w dwóch transzach) dotyczących specjalnych obszarów ochrony siedlisk.
Na wniosek Związku Powiatów Polskich rozpatrzono także trzy kwestie problemowe.
Pierwsza dotyczyła finansowania badań pomiarów hałasu, sporządzanych na podstawie art. 115a ustawy Prawo ochrony środowiska. Związek Powiatów Polskich po nowelizacji przepisów w zeszłym roku występował w tej sprawie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, niestety, nie otrzymując przez ten czas odpowiedzi. W czasie posiedzenia Zespołu strona rządowa twierdziła, że prowadzone są analizy, wobec czego na wniosek ZPP i strony samorządowej, poproszono o wpisanie w porządek obrad posiedzenia plenarnego KWRziST przedstawienia informacji rządu nt. przeprowadzonych analiz (na jakim są etapie i co konkretnie zrobiono).
Następnie strona rządowa odniosła się do wystąpienia ZPP w sprawie rozdziału środków pozyskanych ze sprzedaży praw do emisji gazów cieplarnianych. Przedstawiciel resortu środowiska przekazał, że projekt ustawy dot. Funduszu Transformacji Energetyki jest na etapie już drugich uzgodnień międzyresortowych. W zamyśle Rządu, Fundusz ma spełnić postulaty wprowadzenia ustawowego mechanizmu gwarantujące przekazywanie co najmniej części środków na konkretne inwestycje energetyczne. Ministerstwo zobowiązało się przekazać wyjaśnienia w formie pisemnej.
Ostatnim punktem obrad była kwestia wątpliwości interpretacyjnych przepisu art. 37 ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. ZPP poprosił o wyjaśnienie do jakiego okresu należy odnosić cel obniżenia zużycia energii, czy należy wliczać w to nowowybudowane budynki i kogo obejmuje obowiązek. Ministerstwo Klimatu odpowiedziało, że w jego rozumieniu cel z art. 37 ust. 1 i 2 należy odnosić do średniomiesięcznego zużycia energii w latach 2018-2019; budynki powstałe w latach 2020-2022 nie powinny być wliczane do zużycia; do zużycia energii powinno się liczyć wyłącznie budynki używane przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych (np. urzędy gminne, starostwa czy też urzędy marszałkowskie), a nie wszystkie budynki i urządzenia (np. lampy uliczne), natomiast w rozumieniu art. 37 ust. 6 pkt 2 – urządzenia techniczne i instalacje zapewniające ciągłość działania infrastruktury informatycznej to wyłącznie serwerownie (serwery); sugeruje się obliczanie zużycia według mocy poboru (jak w zakładce „Dodatek” tabeli udostępnionej przez MKiŚ. Szczegółowo o wyjaśnieniach ministerstwa pisaliśmy w artykule „Jak liczyć cel obniżenia zużycia energii? ZPP interweniuje”.