W ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego do zaopiniowania wpłynęło Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano zmianę w zakresie minimum programowego dla I i II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny oraz przygotowania specjalistycznego, dostosowanego merytorycznie do specjalności pracy socjalnej.
W zakresie minimum programowego dla I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny dodano następujące moduły: specyfika zawodu pracownika socjalnego, diagnoza społeczna jako element pracy pracownika socjalnego, metodologia i metodyka pracy socjalnej oraz superwizja w pracy socjalnej jako forma wsparcia pracownika socjalnego, budowanie i zarządzanie siecią wsparcia społeczności lokalnej, w tym współpraca z podmiotami ekonomii społecznej (§1 pkt 5 projektu rozporządzenia).
Jednocześnie zmniejszona została liczba godzin w przypadku modułów: warsztat pracy pracownika socjalnego, etyka zawodowa i prawa człowieka, umiejętności interpersonalne w pracy socjalnej.
Natomiast w zakresie minimum programowego dla II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny dodano następujące moduły:
- w zakresie przygotowania ogólnego: kategorie problemów społecznych oraz osób i grup korzystających z pomocy społecznej, warsztat superwizji w pracy socjalnej, specyfika pracy socjalnej i bezpieczeństwa pracowników socjalnych w sytuacji różnego rodzaju kryzysu i zagrożeń, w tym w okresie pandemii i klęsk żywiołowych, budowanie lokalnej sieci wparcia, w tym współpraca z podmiotami ekonomii społecznej oraz warsztat współpracy w zespole zadaniowym. Zmieniono również nazwę dotychczasowego modułu „wypalenie zawodowe” na „stres i wypalenie zawodowe”.
- w zakresie przygotowania specjalistycznego, dostosowanego merytorycznie do specjalności pracy socjalnej dodano następujące moduły: diagnoza problemów społecznych i potencjału lokalnego, w tym współpraca z podmiotami ekonomii społecznej, w pracy socjalnej, podejście usługowe w pracy socjalnej, realizacja usług społecznych oraz moduł narzędzia wspierającego pracowników socjalnych i dostarczanie E-usług.
Projektowane przepisy zakładają również zmniejszenie liczby godzin w modułach: metody zarządzania w pracy socjalnej i pomocy społecznej, wypalenie zawodowe, lokalna polityka społeczna, polityka społeczna w Unii Europejskiej oraz działania Rady Europy w zakresie polityki społecznej, interdyscyplinarna charakterystyka problemu. W porównaniu z dotychczasowymi regulacjami dodano specjalności obowiązujące dla II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, tj.: praca socjalna z osobami opuszczającymi zakłady karne i areszty śledcze, animator społeczności lokalnych, asystentura i mediacja socjalna oraz organizator usług społecznych.
Projektowane przepisy przewidują również możliwość zwolnienia z obowiązku posiadania specjalizacji I stopnia przez osoby, które ukończyły studia, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej, tj. studia na kierunku praca socjalna lub w zakresie pracy socjalnej. Zmiana ta jest konsekwencją zmiany przepisów ustawowych dotyczących możliwości uzyskania uprawnień do wykonywania zawodu pracownika socjalnego, jak również wynika ze zmiany merytorycznego zakresu minimum programowego dla specjalizacji I i II stopnia w zawodzie pracownik socjalny.
W projekcie rozporządzenia zaproponowano zmianę polegająca na zwiększeniu godzin (z 12 do 20 godzin) przeznaczonych przez podmiot prowadzący szkolenia w zakresie II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny na konsultacje pracy dyplomowej (§ 1 pkt 9 projektu rozporządzenia).
Zmiany w § 1 w pkt 1 i 3 projektu rozporządzenia dotyczą działalności CKE oraz regionalnych komisji egzaminacyjnych do spraw stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych, zwanych dalej „regionalnymi komisjami”. Doprecyzowano obowiązujące regulacje poprzez wskazanie, że w skład CKE powinno wchodzić 4 specjalistów z zakresu pracy socjalnej lub pomocy społecznej posiadających: doświadczenie w kształceniu lub doskonaleniu zawodowym pracowników socjalnych lub staż zawodowy w instytucjach i podmiotach działających w obszarze pomocy społecznej. Dotychczasowe regulacje określały jedynie maksymalną liczbę członków CKE, tj. nie więcej niż 10 osób. Analogiczne zmiany wprowadzono w przypadku regionalnych komisji.
Ponadto dodano nowe regulacje umożliwiające uzupełnienie składu CKE oraz regionalnych komisji w przypadku odwołania lub śmierci – przewodniczącego lub członka CKE lub regionalnej komisji przed upływem jej kadencji. Projekt wprowadza również przepisy dotyczące rozwiązań wypracowanych w sytuacji epidemicznej i sprawdzających się aktualnie tj. w § 1 w pkt 2 oraz w § 1 w pkt 4 projektu rozporządzenia dodano regulacje umożliwiające udział w posiedzeniach CKE oraz regionalnych komisji, a także podejmowanie rozstrzygnięć i przyjmowanie wniosków w formie zdalnej przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący.