Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Uwagi ZPP do wzrostu wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli od 1 maja br.

Uwagi ZPP do wzrostu wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli od 1 maja br. fotolia.pl

Ministerstwo Edukacji i Nauki skierowało do opiniowania projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy.

Sam dokument opisywaliśmy tutaj.

Do projektu rozporządzenia uwagi przedłożył Związek Powiatów Polskich, który zawnioskował o konkretne wskazanie źródeł finansowania wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2022 r. oraz ich pełne pokrycie w środkach części oświatowej subwencji ogólnej.

Jak uzasadnił ZPP kategorycznie nie można zgodzić się ze stwierdzeniem zawartym w OSR, str. 5 Źródła finansowania, że projekt nie spowoduje skutków finansowych dla jednostek samorządu terytorialnego. Pomimo, że ZPP nie neguje samego wzrostu minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli to sprzeciwia się wprowadzaniu przedmiotowych podwyżek w sytuacji, kiedy środki subwencji oświatowej na rok 2022 nie przewidują pełnego pokrycia wydatków na ten cel. Planowana w ustawie o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela uchwalonej 24 marca 2022 r. kwota 1 671 100 tys. zł została zaplanowana z tytułu wzrostu średniego wynagrodzenia nauczycieli o 4,4%, przy czym kwota ta stanowi jedynie 3,1% wysokości części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r.

Związek Powiatów Polskich wniósł więc o podanie rzeczywistych skutków finansowych planowanych podwyżek ze wskazaniem jaka ich część będzie musiała zostać pokryta z innych dochodów jednostek samorządu terytorialnego niż część oświatowa subwencji ogólnej. Obowiązkiem projektodawców jest przedstawienie w jakich dochodach JST skutek podwyżek został uwzględniony (art. 167 ust. 4 Konstytucji RP oraz art. 30  ust. 8 ustawy – Karta Nauczyciela). Jest to istotne biorąc pod uwagę także zmiany dotyczące PIT i CIT z lat ubiegłych oraz planowane modyfikacje sposobu ich naliczania, które mają wpływ na sytuację finansową jednostek samorządu terytorialnego.  

Dodatkowo ZPP zwrócił się o podanie źródła finansowania dodatkowych zmian proponowanych projektem tj. zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w drugiej grupie zaszeregowania w związku z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej w 2022 r. oraz połączeniem trzeciego poziomu zaszeregowania płacowego z poziomem drugim.

W uwagach wskazano także, że projektodawcy zapominają, że do średniego wynagrodzenia nauczycieli nie jest wliczany dodatek wiejski, którego wysokość jest uzależniona od wynagrodzenia zasadniczego. Wzrost tego ostatniego spowoduje zwiększenie dodatku. Natomiast w OSR nie odniesiono się do tego zagadnienia, a będzie to dodatkowy skutek finansowy dla jednostek samorządu terytorialnego, który należy oszacować. 

Z uwagami ZPP można zapoznać się także tutaj.

Śr., 6 Kw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka