Z dniem 29 grudnia b.r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej wprowadzająca w szczególności do polskiego porządku prawnego instytucję ponownego wykorzystania informacji publicznej. Instytucja ta polega na wykorzystaniu informacji publicznej lub każdej jej części, niezależnie od sposobu jej utrwalenia, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych, innych niż jej pierwotny publiczny cel wykorzystywania, dla którego informacja ta została wytworzona.
Ponowne wykorzystywanie informacji publicznej odbywa się przez ponowne wykorzystywanie jednej z czterech kategorii informacji publicznej:
- udostępnionej na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej,
- udostępnionej w sposób inny niż w Biuletynie Informacji Publicznej,
- udostępnionej w centralnym repozytorium,
- przekazanej na wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej.
Przekazanie informacji publicznej w celu jej ponownego wykorzystywania następuje na wniosek, w przypadkach gdy:
- informacja publiczna nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub w centralnym repozytorium, chyba że została udostępniona w inny sposób i zostały określone warunki jej ponownego wykorzystywania, albo
- wnioskodawca zamierza wykorzystywać informację publiczną na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone.
Wzór wniosku o przekazanie informacji publicznej określony w projekcie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wzoru wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej został pozytywnie zaopiniowany na ostatnim posiedzeniu Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.